Oszustwo na BLIK - co to jest i jak się przed tym bronić?
akredo.plBezpieczeństwoOszustwaOszustwo na BLIK - co to jest i jak się przed tym bronić?

Oszustwo na BLIK - co to jest i jak się przed tym bronić?

Oszustwo na BLIK to metoda wyłudzenia pieniędzy, w której przestępcy podszywają się pod różne osoby, aby nakłonić ofiarę do podania sześciocyfrowego kodu BLIK i przeprowadzenia nieautoryzowanej transakcji. Oszuści często korzystają z komunikatorów internetowych lub rozmów telefonicznych, stosując różne taktyki, takie jak podszywanie się pod znajomego potrzebującego pomocy finansowej, pracownika banku informującego o zagrożeniu na koncie czy ofertę zakupu w serwisie ogłoszeniowym. Aby się przed tym chronić, warto zawsze weryfikować wiadomości, nie podawać kodu BLIK nieznanej osobie, nie kliknąć w podejrzane linki i zawsze kontaktować się z bankiem w razie wątpliwości. Jeśli jednak padliśmy ofiarą oszustwa, ważne jest zgłoszenie sprawy na policję i próba złożenia reklamacji do banku. Kluczem do uniknięcia takiego oszustwa jest czujność i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z usług finansowych online.

Szymon Waglewski
Szymon Waglewski, 08.12.2022 r

Co to jest oszustwo na BLIKa? Jak działa?

Oszustwo na BLIK to popularna metoda  oszustwa internetowego polegająca na wyłudzeniu i kradzieży pieniędzy, przez złodziei podszywających się pod różne osoby, w różnych sytuacjach. Cały proceder polega na wprowadzeniu ofiary w błąd i nakłonienie do podania sześciocyfrowego kodu BLIK i przeprowadzenia transakcji z jego pomocą. Jako że kod BLIK jest jednorazowy i szybko wygasa, po zakończeniu transakcji trudno jest prześledzić, kto faktycznie przeprowadził operację, co utrudnia identyfikację sprawcy przez organy ścigania. Do kradzieży metodą na BLIK często dochodzi za pośrednictwem komunikatorów internetowych: Messenger, WhatsApp oraz Instagram oraz przez rozmowy telefoniczne.

Najczęstsze metody wyłudzenia na BLIK

Najczęstsze metody wyłudzeń BLIK:

  • Prośba o przelew lub pożyczkę od znajomego - przestępca włamuje się na konto Twojego znajomego, a następnie pisze do Ciebie z prośbą o małą pożyczkę lub informuje, że stoi przy bankomacie i potrzebuje gotówki. Jako formę pomocy sugeruje podanie kodu BLIK.
  • Zgubienie lub kradzież portfela - podobna sytuacja jak powyżej, z tym że poparta nutką dramatyzmu. Utrata karty płatniczej, nagły wypadek, zwolnienie z pracy - powodów jest wiele. Oszuści często bazują na dobroci serca i kradzieży tożsamości bliskiej nam osoby.
  • Telefon od pracownika banku - przestępca podaje się za pracownika banku (może nawet dzwonić z numeru oznaczonego jako bank!) i w rozmowie telefonicznej informuje próbie zaciągnięcia kredytu na rachunek tej osoby. Następnie prosi o potwierdzenie tożsamości klienta przez podanie informacji o stanie rachunku. Kolejnym krokiem jest wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w złapaniu oszusta. W rzeczywistości złodziej podszywający się pod bank wykorzysta kod do kradzieży pieniędzy z Twojego konta.
  • Zagrożenie atakiem hakerskim na konto osobiste - ponownie jest to telefon od pracownika banku, który ostrzega o ryzyku kradzieży pieniędzy z konta. Fałszywy konsultant informuje o ryzyku i oferuje pomoc w postaci przelewu pieniędzy na nowe bezpieczne konto. Oszust zaleca wypłatę środków z aktualnego konta i ich wpłatę na nowe konto we wpłatomacie za pomocą podanego przez niego kodu BLIK. Oszukana tą metodą białostoczanka straciła 120 tys. zł w lutym 2022 roku.
  • Oferta zakupu w serwisie ogłoszeniowym - wystawiamy przedmiot na OLX, Vinted czy Allegro, i otrzymujemy ofertę zakupu od oszusta w komunikatorze np. WhatsApp. Jest on zainteresowany zakupem produktu przez InPost. Zgadzając się na taką ofertę wpadamy w pierwszą pułapkę. Następnym krokiem oszusta jest wiadomość z linkiem do potwierdzenia pozornie wysłana przez InPost. Gdy klikniemy w link trafimy na stronę, gdzie zostaniemy poproszeni o dane z karty a ostatecznie o kod BLIK oraz potwierdzenie zapłaty.
  • Wiadomość o nieuregulowanej płatności za usługi - oszust wysyła do nas prostą wiadomość SMS lub e-mail z informacją o zaległej płatności np. za abonament telekomunikacyjny, ubezpieczenie auta itp. Sugerowaną metodą płatności jest  BLIK. Dalsze konsekwencje łatwo przewidzieć.

Przestępcy są bardzo kreatywni. Stosują bardzo wymyślne taktyki kradzieży pod pozorem pomocy dla znajomego, chęci zakupu oferowanego przez Ciebie produktu w serwisie ogłoszeniowym czy nawet podszywając się pod pracownika banku.

Jak się chronić przed oszustwami na BLIK?

Aby chronić się przed próbą oszustwa na BLIK skorzystaj z naszych 6 porad:

  1. Zawsze weryfikuj wiadomość z prośba o pomoc finansową - zadzwoń do znajomego, który prosi o pomoc w wiadomości (osobiście doświadczyłem takiej próby).
  2. Pamiętaj! Prawdziwy pracownik banku nigdy nie zapyta Cię o dane logowania do bankowości internetowej czy o podanie kodu BLIK w celu potwierdzenia transakcji.
  3. Sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej - znajdziesz tam informacje o kwocie, odbiorcy pieniędzy oraz miejscu wypłaty. Zawsze możesz odrzucić płatność.
  4. Nie klikaj w linki otrzymane w niesprawdzonych wiadomościach oraz od nieznanych numerów o konieczności opłaty! Sprawdzaj pochodzenie wiadomości i skontaktuj się z działem obsługi klienta w celu wyjaśnienia sprawy.
  5. Sprzedając rzeczy na serwisach ogłoszeniowych korzystaj z oficjalnych kanałów kontaktu, nie korzystaj z podejrzanych linków i stosuj się do zasad sprzedaży zgodnych z regulaminem serwisu.
  6. W razie jakichkolwiek wątpliwości w kwestii bezpieczeństwa transakcji zawsze kontaktuj się ze swoim bankiem.

Co zrobić kiedy padliśmy ofiarą oszustwa na BLIKa?

Jeśli padliśmy ofiarą oszustwa na BLIKa, ważne jest szybkie działanie w celu minimalizacji strat i zgłoszenia przestępstwa. Sprawę należy zgłosić na policję. Złapanie cyberprzestępcy jest trudne, a informacje od ofiary mogą ułatwić jego schwytanie. Można też spróbować złożyć reklamację do banku z nadzieją na odzyskanie środków. Niestety, najprawdopodobniej zostanie ona odrzucona. Podanie kodu BLIK i zatwierdzenie płatności na rzecz “fałszywego znajomego” to skutek nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa. W oczach banku część winy leży również po stronie ofiary. Szansę na odzyskanie skradzionych pieniędzy mamy dopiero po złapaniu i skazaniu oszusta.

Oszustwo na BLIK - podsumowanie

Kradzież na BLIK bazuje na nieświadomości i niewiedzy ofiar. Jeśli będziemy przestrzegali zasad bezpieczeństwa i weryfikowali prośby o przelewy z pomocą BLIKa nasze pieniądze pozostaną bezpieczne.

Złodzieje stosują wymyślne oszustwa, które praktycznie każdego mogą wprowadzić w konsternację. Bardzo często są przygotowani: wiedzą z jakich usług korzystamy - skąd możemy spodziewać się wiadomości, a nawet potrafią naśladować styl komunikacji po przeanalizowaniu historii rozmowy.

Apelujemy! Zachowaj czujność i dbaj o swoją prywatność. Nie daj szansy złodziejowi: weryfikuj otrzymywane wiadomości, nie korzystaj z niesprawdzonych źródeł dostępu do Internetu oraz dbaj o silne zabezpieczenie swoich profili internetowych. Również Ty możesz być narzędziem w rękach przestępcy!

Często zadawane pytania

Czy istnieją sposoby na ochronę przed oszustwem na BLIKa?
Tak, przede wszystkim zachować ostrożność w relacjach szczególnie z nowopoznanymi osobami. Nie udostępniaj kodów BILK nikomu! Szczególnie w rozmowach przez komunikatory - nie daj się zwieść prośbom o gotówkę i weryfikuj podejrzane wiadomości. Oszuści mogą naśladować styl pisania bliskiej Ci osoby i w ten sposób próbować Cię okraść!
Czy w przypadku oszustwa na BLIKa można odzyskać skradzione pieniądze?
Tak, można złożyć reklamację na transakcję wykonaną BLIKiem. Niestety większość banków jasno zaznacza w regulaminach, że nie powinno się przekazywać kodów BLIK osobom trzecim. Bank ma obowiązek rozpatrzyć Twoją reklamację i poinformować o decyzji.

Komentarze

A
Opinia od:
Alicja

Czy opinia była przydatna?

0
a czy wysokość wyłudzonej kwoty ma znaczenie?2023-01-23 12:24:49
M
Opinia od:
Marianna

Czy opinia była przydatna?

0
Czy przelew BLIK można cofnąć jeśli padliśmy ofiarą oszustwa?2023-01-17 11:38:10
Odpowiedź:
Szymon Waglewski

Czy ta odpowiedź była przydatna?

0
Niestety nie jest to takie proste. Można spróbować złożyć reklamację do banku z nadzieją na odzyskanie środków, niestety w większości przypadków zostanie ona odrzucona ze względu na to, że podanie kodu BLIK i zatwierdzenie płatności na rzecz oszusta to skutek nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa i w oczach banku część winy leży również po stronie ofiary. Szansę na odzyskanie skradzionych pieniędzy mamy dopiero po złapaniu i skazaniu przestępcy, także sprawę należy najpierw zgłosić na policję.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5