Initial Coin Offering
akredo.plOszczędnościInwestycjeKryptowalutyICO - sposób na pozyskanie kapitału w startupach kryptowalutowych

ICO - sposób na pozyskanie kapitału w startupach kryptowalutowych

Initial Coin Offering to odpowiednik pierwszej oferty publicznej na rynku kryptowalut. Dzięki przedsięwzięciu twórcy monety cyfrowej mogą zareklamować produkt oraz pozyskać fundusze dla startupu technologicznego. Podczas ICO inwestorzy mają pierwszeństwo w nabyciu nowo wyemitowanej kryptowaluty. Należy pamiętać o tym, że ICO to nieuregulowane prawnie wydarzenia finansowe. Każdy inwestor powinien zachować ostrożność i dokładnie prześledzić projekt stojący za emitowaną kryptowalutą. Najczęściej do wzięcia udziału w ICO niezbędne jest posiadanie pewnego doświadczenia oraz wiedzy na temat obsługi kryptowalut. Może się okazać, że oferowanej podczas wydarzenia nowej kryptowaluty nie można nabyć za pośrednictwem pieniędzy fiducjarnych. W takim wypadku należy posłużyć się inną kryptowalutą w celu opłacenia startupu kryptowalutowego.

Rafał Maternik
Rafał Maternik, 30.06.2023 r

Czym jest ICO (Initial Coin Offering)?

Initial Coin Offering (ICO) to forma zbiórki środków, w której nowa kryptowaluta lub tokeny są oferowane inwestorom w zamian za ich wkład finansowy. Wiele nowych projektów kryptowalutowych szuka rozwiązań, aby pozyskać finansowanie na realizację swojej wizji. Zaoferowanie pierwszeństwa do zakupu nowo wyemitowanych tokenów jest jednym z najczęściej wybieranych sposobów na zachęcenie inwestorów do wzięcia udziału w projekcie. Twórcy altcoinów ustalają Initial Coin Offering na różnych zasadach.

Na przykład mogą zarządzić ICO oparte na statycznej podaży i statycznej cenie. Innymi słowy, na samym początku kampanii promocyjnej określą stałą cenę tokenów oraz ilość, którą będzie można zakupić po ustalonej cenie.

Mogą także ustalić statyczną podaż i dynamiczną cenę. Czyli ustalić ograniczoną sprzedaż tokenów w trakcie trwania kampanii ICO, jednak pozwolić rynkowi na dowolne regulowanie ceny.

Ostatecznie kampania ICO może opierać się też na dynamicznej podaży i statycznej cenie. W takim wypadku kwota otrzymanego finansowania będzie odzwierciedlała podaż tokenów.

Biała księga - fundament każdego projektu opartego na blockchainie

Każda kampania ICO powinna zostać poparta dokumentem znanym w społeczności krypto jako White Paper. Możemy określić tę nazwę w języku polskim białą księgą. Wspomniana biała księga ma za zadanie dostarczyć inwestorom zainteresowanym projektem najważniejszych informacji na temat projektu kryptowalutowego.

Jakie informacje powinny zostać zawarte w białej księdze?

  • Cele projektu;
  • Oczekiwana kwota finansowania;
  • Do kiedy będzie trwała kampania ICO;
  • Dystrybucja tokenów kryptowalutowych w projekcie;
  • Opis blockchainu kryptowaluty;
  • Możliwości technologii oraz oczekiwania dotyczące jej rozwoju.

Każda wiarygodna kampania ICO powinna zostać poprzedzona publikacją białej księgi za pośrednictwem strony internetowej kryptowaluty.

Na czym polega i w jaki sposób przebiega kampania ICO?

Kampania ICO polega na promowaniu projektu kryptowalutowego, określaniu ceny aktywa oraz oferowanej ilości, czasu trwania ICO, a następnie pozyskiwaniu inwestorów.

Jeżeli pieniądze zebrane podczas kampanii ICO będą mniejsze od założonej minimalnej kwoty, przedsięwzięcie zostaje uznane za nieudane. W takim wypadku uczciwy założyciel kampanii powinien odstąpić od realizacji zapowiedzianego celu oraz zwrócić pieniądze inwestorom. Jeżeli jednak założenia finansowe zostaną spełnione w określonym czasie, założyciel kampanii powinien rozpocząć realizację ustalonych celów projektu.

Kampania ICO może zostać zainicjowana przez każdą osobę z pomysłem na kryptowalutę. Każda grupa z dostępem do technologii blockchain może stworzyć swój własny pomysł. Brak konkretnych regulacji na światowym rynku kryptowalut sprawia, że kampanie ICO są pewnego rodzaju obosiecznym mieczem. Z jednej strony zachęcają wielu interesantów do działania. Z drugiej strony historia pokazała, że nieuregulowany rynek przyciągnął do siebie oszustów, którzy przywłaszczyli pieniądze inwestorów.

Zanim inwestor postanowi przeznaczyć swoje pieniądze na kampanię, powinien dokładnie zapoznać się z grupą osób lub firmą stojącą za kryptowalutą. Osoby stojące za ICO powinny być odpowiedzialnymi przedsiębiorcami z udokumentowaną historią pracy w zakresie blockchainu.

Nagłośnienie kampanii ICO

Nagłośnienie kampanii ICO bardzo często opiera się na klasycznej reklamie. Z kolei reklamy pochodzą z różnych źródeł. Niektóre z mniej lub bardziej wiarygodnych. Kampanie kryptowalutowe mogą zostać nagłośnione w sieci przez artystów muzycznych, aktorów, youtuberów. Promotorzy projektów najchętniej wybierają osoby o ugruntowanej pozycji na rynku influencerów.

Przykładowo pod koniec 2017 roku popularny producent muzyczny DJ Khaled oraz bokser Floyd Mayweather wzięli udział w kampanii promocyjnej ICO o nazwie Centra Tech. Dzięki nagłośnieniu projektu udało się zebrać około 30 milionów dolarów.

Niedługo po tym okazało się, że Centra Tech był kryptowalutowym scamem, który miał za zadanie wyłudzić pieniądze od inwestorów. Amerykańskie organy regulacyjne udowodniły oszustwo po stronie Centra Tech. Należy pamiętać o tym, że do takich projektów powinno się podchodzić z rozwagą oraz ograniczonym zaufaniem.

Różnice między ICO i IPO

IPO to pierwsza oferta publiczna, polega na publicznym zaoferowaniu papierów wartościowych spółki. Oferta IPO obejmuje pierwszą emisję nowych akcji oferowanych inwestorom.

W trakcie kampanii IPO fundusze są zbierane od inwestorów dla firm. Najczęściej skutkuje to dystrybucją akcji spółki wśród pierwszych inwestorów zainteresowanych współpracą. W przypadku ICO mamy do czynienia z dystrybucją wirtualnej wartości. W tym wypadku fundusze zostają pozyskane poprzez sprzedaż tokenów kryptowalutowych. W obu przypadkach inwestorzy kierują się podobnym przekonaniem. Wierzą w to, że cena aktywów wzrośnie w przyszłości.

Istnieje jednak zasadnicza różnica między ICO i IPO. Ze względu na to, że spółki emitują akcje, aby pozyskać fundusze na rozwój swoich firm, inwestorzy za pośrednictwem zakupu akcji stają się częścią projektu. W przypadku ICO zakup kryptowalut nie uprawnia inwestora do udziału własnościowego w projekcie kryptograficznym.

Ze względu na to wiele osób uznaje ICO za wydarzenie crowdfundingowe. Jednak to nie do końca prawda, ponieważ cena kryptowaluty może w przyszłości wzrosnąć, co umożliwi inwestorowi zrealizowanie zysku.

Przykład udanej kampanii ICO

Przykładem udanej kampanii ICO jest kampania ethereum. ICO drugiej najpopularniejszej kryptowaluty na świecie ethereum możemy uznać za sukcesywny przykład kampanii promocyjnej ze względu na to, że token utrzymuje swoją silną pozycję rynkową od wielu lat. Kampania ethereum rozpoczęła się w 2014 roku i trwała 42 dni. Projekt zebrał 18 milionów dolarów. Doskonały przykład inwestycji, która zakończyła się wysokim zwrotem. Cena ethereum oscylowała w tamtym okresie w granicach jednego dolara. W momencie pisania tego artykułu za jeden token ethereum przyszłoby zapłacić 1800 dolarów.

Zalety i wady Initial Coin Offering

Zalety Initial Coin Offering:

  • Łatwy dostęp do wydarzenia;
  • Wszystkie informacje dostępne online;
  • Potencjał wysokiego zwrotu z inwestycji;
  • Szybkie wnioskowanie- brak dokumentacji do wypełnienia.

Wady Initial Coin Offering:

  • Nieuregulowany rynek;
  • Ryzyko oszustwa;
  • Niestabilny rynek.

Initial Coin Offering - podsumowanie

Od 2019 roku ze względu na liczne oszustwa związane z rynkiem kryptowalut w rządach i instytucjach finansowych pojawiało się wiele pomysłów dotyczących sposobu regulacji wydarzeń ICO. Do tej pory nie otrzymaliśmy jednak jasnego rozwiązania. Rynek kryptowalut pozostaje poza obszarem regulacji w wielu krajach całego świata.

W przeszłości miały miejsce zarówno oszustwa, jak i udane kampanie ICO. Zanim weźmiemy udział w takim przedsięwzięciu, musimy pamiętać o tym, aby pozyskać jak najwięcej informacji o jego twórcach oraz ich zamiarach.

Często zadawane pytania

Skąd czerpać wiedzę o nadchodzących kampaniach ICO?
Wiedzę o nadchodzących kampaniach ICO można czerpać z mediów społecznościowych. Na przykład z Twittera.
Czy Initial Coin Offering to legalne wydarzenie finansowe?
Tak, Initial Coin Offering to legalne wydarzenie finansowe.
Do czego najczęściej wykorzystywane są pieniądze zgromadzone w trakcie ICO?
Pieniądze zgromadzone w trakcie ICO najczęściej wykorzystywane są do opłacenie programistów, deweloperów, radców prawnych oraz reklam w internecie. ICO pomaga w pokryciu najważniejszych kosztów związanych z rozwojem blockchainu nowej kryptowaluty.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5