Licencja bankowa - czyli jak zdobyć uprawnienie do prowadzenia banku?
akredo.plBanki w PolsceZakładanie bankuLicencja bankowa - czyli jak zdobyć uprawnienie do prowadzenia banku?

Licencja bankowa - czyli jak zdobyć uprawnienie do prowadzenia banku?

Licencja bankowa to formalne zezwolenie wydane przez organ regulacyjny, uprawniające instytucję do prowadzenia działalności bankowej. W Polsce odpowiedzialność za wydawanie licencji bankowych spoczywa na Komisji Nadzoru Finansowego, która weryfikuje, czy podmioty ubiegające się o licencję spełniają wymogi Prawa Bankowego. Proces uzyskania licencji jest dwuetapowy i obejmuje przedstawienie szeregu informacji, w tym kapitału zakładowego, planu biznesowego i kwalifikacji zarządu. Licencja bankowa stanowi podstawę do bezpiecznego przechowywania funduszy klientów i zapewnia prawo do prowadzenia różnych operacji bankowych.

Filip Nawarski
Filip Nawarski, 24.11.2023 r

Czym jest licencja bankowa?

Licencja bankowa jest formalnym zezwoleniem lub uprawnieniem wydanym przez odpowiedni organ rządowy regulacyjny uprawniające daną instytucję lub przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności bankowej. Oczywiście najpierw instytucje muszą spełnić szereg rygorystycznych wymogów, aby starać się o taką licencję. Wraz z licencją bankową instytucja finansowa otrzymuje przywileje prawne. W ich skład wchodzą między innymi:

  • Prawo do przyjmowania depozytów finansowych;
  • Prawo do ochrony ubezpieczenia depozytów;
  • Możliwość udzielania pożyczek;
  • Członkostwo w systemie rozliczeniowym.

Licencja bankowa różni się od zarejestrowania typowego biznesu. Licencję możemy tak naprawdę uznać za przywilej, który jest udzielany przez rząd tylko wybranym instytucjom. Rząd ogranicza dostęp do bankowości, aby chronić i regulować branżę finansową. Uzyskanie licencji pomaga zatem ograniczyć konkurencję, ponieważ wielu podmiotom nie uda się jej zdobyć. Licencja bankowa to teoretyczne nazewnictwo, które reprezentuje zdobycie pozwolenia na założenie banku oraz rozpoczęcie działalności bankowej.

Kto odpowiada za wydanie licencji bankowej?

Za wydanie licencji bankowego na terenie Rzeczypospolitej odpowiada Komisja Nadzoru Finansowego. KNF reguluje oraz nadzoruje działalność instytucji finansowych w naszym kraju. Są również odpowiedzialni za zweryfikowanie tego, czy podmiot ubiegający się o licencję bankową spełnia należne wymagania. Komisja Nadzoru Finansowego udziela pozwolenia podmiotom, które spełniają warunki do bezpiecznego przechowywania funduszy oraz są gotowe na rozpoczęcie działalności.

Na mocy jakiej ustawy wydawana jest licencja bankowa w Polsce?

Licencja bankowa w Polsce jest wydawana na mocy Prawa Bankowego. Bank działający w Polsce jest tworzony zgodnie z przepisami tej ustawy i działa na podstawie regulacji oraz przepisów zawartych w Prawie Bankowym.

Proces uzyskania licencji bankowej

Proces uzyskania licencji bankowej obejmuje kilka etapów. W celu uzyskania licencji bankowej podmiot prawny musi przejść dwuetapowy proces nadzorowany przez KNF. Na pierwszym etapie podmiot starający się o stworzenie banku musi przedstawić:

  • Nazwę banku;
  • Miejsce siedziby;
  • Kapitał zakładowy;
  • Plan biznesowy;
  • Kwalifikacje zespołu zarządzającego;
  • Majątek założycieli.

Na drugim etapie pozyskiwania licencji podmiot musi udowodnić komisji, że jest odpowiednio przygotowany na bezpieczną obsługę środków swoich przyszłych klientów i dysponuje dostatecznym zapleczem finansowym. Komisja weryfikuje przedstawione powyżej informacje i na ich podstawie udziela licencji bankowej.

Wiele źródeł informacji wskazuje również na to, że polskie Prawo Bankowe nie używa terminu licencja bankowa, a nazwa stanowi jedynie uproszczenie. Licencja bankowa w świetle prawa jest po prostu prawem do prowadzenia działalności bankowej na terenie Polski.

Kiedy KNF odrzuci wniosek o wydanie licencji bankowej?

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) odrzuci wniosek o wydanie licencji bankowej i pozwolenie na prowadzenie działalności bankowej, jeżeli podmiot prawny nie spełni dowolnego przepisu określonego w prawie bankowym. Tak naprawdę trudno podać konkretną przyczynę odrzucenia wniosku. Może się składać na to jeden konkretny powód lub wiele różnych i niezależnych od siebie powodów.

Na przykład, jeżeli organ nadzoru finansowego uzna, że bank nie spełnia wymogów dotyczących kapitału początkowego, struktury zarządzania, bezpieczeństwa środków klientów lub świadczenia odpowiedniej obsługi klienta, wniosek o licencję może zostać odrzucony. Ponadto, jeżeli założyciele banku nie mają odpowiedniej wiedzy, kompetencji i doświadczenia w sektorze bankowym, wniosek może zostać odrzucony. Wszystko to jest oceniane przez Komisję Nadzoru Finansowego podczas procesu ubiegania się o licencję bankową.

Jaka instytucja odpowiada za monitorowanie i nadzorowanie banków, który otrzymał licencję bankową?

Za monitorowanie i nadzorowanie banków oraz wszystkich innych instytucji finansowych, które otrzymały licencję bankową odpowiedzialny jest wspomniany wcześniej w tekście Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

Międzynarodowe regulacje a licencja bankowa

Międzynarodowe regulacje bankowe mają wpływ na działanie banków w Polsce, jak i również na przyznawanie im licencji bankowych. Przykładowo banki w Polsce muszą liczyć się z regulacjami ustanowionymi przez Komitet Bazylejski oraz Komitet Europejski. Główne standardy nadzoru banków polegają na regulowania zasad dotyczących posiadanego przez bank kapitału, zarządzania ryzykiem oraz przejrzystości operacyjnej. Polskie ministerstwo finansów musi przestrzegać międzynarodowych przepisów, aby zapewnić nam stabilność finansową na rynku międzynarodowym oraz dbać o ochronę interesu klientów.

Czy cyfrowe banki również potrzebują licencji bankowej?

Tak, cyfrowe banki również potrzebują licencji bankowej i zostają zobowiązane do spełnienia rygorystycznych wymagań, aby uzyskać zezwolenie na działalność bankową w Polsce. Nawet jeżeli pragną świadczyć swoje usługi jedynie za pośrednictwem internetu.

Licencja bankowa - podsumowanie

Licencja bankowa nie jest prawnym określeniem. Stanowi jedynie uproszczenie nazewnictwa dwuetapowego procesu pozyskania zezwolenia na prowadzenie działalności bankowej w Polsce. Każda instytucja pragnąca pełnić funkcję banku musi spełnić rygorystyczne wymagania Komisji Nadzoru Finansowego, aby udowodnić rządowi, że nadaje się do przyjmowania depozytów finansowych oraz zarządzania majątkiem klientów.

Często zadawane pytania

Ile czasu zajmuje uzyskanie licencji bankowej?
Pełny okres przygotowania instytucji bankowej może zająć kilka lat. Decyzja KNF jest najczęściej podejmowana w trakcie kilku miesięcy od złożenia wniosku.
Ile kosztuje uzyskanie licencji bankowej?
Przygotowanie średniej wielkości instytucji bankowej, która będzie działała zgodnie z polskim prawem może pochłonąć od kilkuset milionów do nawet miliarda złotych.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5