Na czym polega bankowość elektroniczna?
akredo.plBanki w PolsceNa czym polega bankowość elektroniczna?

Na czym polega bankowość elektroniczna?

Bankowość elektroniczna, nazywana również e-bankingiem, umożliwia korzystanie z usług bankowych przez różne urządzenia z dostępem do internetu, eliminując potrzebę fizycznego odwiedzania placówek bankowych. Narzędzia takie jak bankomaty, karty płatnicze i aplikacje mobilne są kluczowymi komponentami tej formy bankowości. Choć bankowość elektroniczna oferuje szeroki zakres usług - od podstawowego sprawdzania stanu konta, przez zlecenia przelewów, aż po zaawansowane funkcje jak e-dokumenty czy profil zaufany - ma ona też swoje wady, takie jak potencjalne zagrożenia związane z cyberprzestępczością. W odpowiedzi na te wyzwania, banki inwestują w zaawansowane środki zabezpieczające, w tym biometrię i weryfikację dwuetapową. Chociaż bankowość elektroniczna przynosi wiele korzyści w zakresie wygody i dostępności, może też wykluczać osoby niekorzystające z technologii oraz prowadzić do redukcji etatów w sektorze bankowym.

Filip Nawarski
Filip Nawarski, 24.11.2023 r

Czym jest bankowość elektroniczna?

Bankowość elektroniczna (ang. e-banking) jest formą usług oferowanych przez banki. Polega ona na udzieleniu dostępu do rachunku i innych usług bankowych, za pomocą urządzeń takich jak komputer, bankomat, terminalu POS, Smartfon, które mają dostęp do internetu. Bankowość elektroniczna to możliwość skorzystania z oferty bankowej bez konieczności odwiedzania placówek stacjonarnych. Wszystko dostępne jest dla klienta, jeśli tylko posiada odpowiednie narzędzie i dostęp do internetu.

Co można zaliczyć do bankowości elektronicznej?

Do bankowości elektronicznej zaliczyć można nieco więcej.

  • Bankomat/Wpłatomat - było to pierwsze narzędzie, które dawało dostęp do szeroko rozumianej bankowości elektronicznej. Pierwsze bankomaty pojawiły się na świecie już w latach ‘60 XX wieku i jest to protoplasta bankowości elektronicznej. Możliwość wypłacenia pieniędzy w bankomacie, zamiast w banku, było prawdziwą rewolucją. Unikanie kolejek w placówce, zlecenie wypłaty, podpisy, druczki. To wszystko zostało wyeliminowane dzięki bankomatom, które tym samym rozpoczęły trwający do dziś proces przenoszenia bankowości ze stacjonarnej na bankowość online.
  • Płatności z użyciem karty - skoro pojawił się bankomat, niezbędne było narzędzie, które pozwoli z niego skorzystać. Karty płatnicze, karty debetowe, czy karty kredytowe to kolejny krok na drodze do uwolnienia się od bankowości stacjonarnej. Dostęp do środków z naszego konta, który mamy w każdym miejscu na ziemi za pośrednictwem małego kawałka plastiku, to kolejne rewolucyjne rozwiązanie. Nie trzeba już nawet czekać w kolejce do bankomatu, aby dokonać zakupów, ponieważ dostęp do pieniędzy zapewnia karta płatnicza.
  • Bankowość mobilna - przed bankowością mobilną pojawiła się właśnie bankowość online, bankowość internetowa. Jednak nie jest to tym samym, czym jest bankowość mobilna. Z rozwojem technologii i powszechnością smartfonów, banki poszły o krok dalej. Choć klienci wciąż mogą ze smartfona korzystać z bankowości internetowej, to specjalnie dla nich pomyślane zostały bankowe aplikacje mobilne. Aplikacja daje dostęp do wszystkich produktów i usług, które dostępne z poziomu bankowości internetowej. Jednak ułatwia ona znacznie korzystanie z bankowości internetowej, ponieważ wszystko mamy zamknięte w jednej, poręcznej aplikacji.

Usługi oferowane przez bankowość internetową

Usługi oferowane przez bankowość internetową to:

  • Stan konta - najbardziej podstawowa funkcja każdego serwisu bankowości online, to dostęp do swoich rachunków bankowych i stanu konta. Sprawdzić tam można saldo swojego rachunku, historię transakcji, wydać dyspozycje czy przejrzeć ofertę produktową naszego banku.
  • Dyspozycje i zlecenia - jedną z podstawowych aktywności, do jakich wykorzystywany jest rachunek bankowy, prócz oczywiście przechowywania środków, są transakcje. W bankowości internetowej można zlecić przelew, wykonać przelew natychmiastowy, ustawić stałe zlecenie. Tak samo jak można dokonywać przelewów własnych, między swoimi rachunkami. Co więcej, zyskujemy również dostęp do zarządzania swoją kartą płatniczą. Możemy ją zablokować, poprosić o duplikat, zrezygnować z karty, czy wygenerować nowy PIN.
  • Produkty - dostęp do bankowości online to także dostęp do oferty produktowej banku. Kredyty, pożyczki, karty kredytowe, limity kredytowe, a także lokaty, ubezpieczenia, czy po prostu kolejny rachunek w banku. Z poziomu bankowości online można złożyć wnioski o produkty, przyjrzeć się warunkom. Z racji dostępu do oferty bezpośrednio z konta, oferty są dopasowane automatycznie do naszych potrzeb i naszych możliwości. Historie transakcji, widoczne wpływy, obrót środkami. Bankowość online dokonuje automatycznej weryfikacji profilu klienta i dopasowuje oferty. Najciekawsze jest to, że już nawet podpisanie umowy kredytowej, jak i cały proces ubiegania się o kredyt, można zredukować do kilku kliknięć w bankowości elektronicznej.
  • Profil zaufany - coraz powszechniejszy staje się podpis elektroniczny, a żeby go uzyskać, niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. Coraz więcej banków oferuje możliwość wyrobienia Profilu Zaufanego właśnie dzięki bankowości online. Banki posiadają bardzo dużo informacji na temat klientów, więc mogą wykreować dla klientów Profile Zaufane wraz podpisem elektronicznym, który przyda się nie tylko przy samej bankowości online, ale który pozwala podpisywać umowy, czy nawet dokumenty urzędowe.
  • Wnioski, dyspozycje, reklamacje - dziś, w dobie bankowości online już nawet aby złożyć reklamację bankową nie trzeba pojawiać się w placówce. Nieudana wypłata z bankomatu, która widnieje w systemie? Dziwna transakcja, której autoryzacji nie pamiętamy? Problem z otrzymaniem przelewu? Bez względu na problem, można go zgłosić w bankowości internetowej, gdzie wpada do kolejki wniosków i rozpatrywana jest przez pracownika. To samo, co wymagałoby wizyty w placówce i rozmowy z pracownikiem, można załatwić za sprawą kilku kliknięć.
  • E-dokumenty - korespondencja bankowa to nieodzowny element posiadania rachunku bankowego, a tym bardziej, jeśli jesteśmy posiadaczami kredytów czy innych produktów. To również znalazło swoje miejsce w bankowości online. Zamiast papierowej korespondencji, która trafia do skrzynki pocztowej, bankowość elektroniczna zwykle daje dostęp do wszystkich dokumentów, jakie otrzymamy od banku. Klient z kolei ma dostęp do wszystkich dokumentów, które w formie papierowej mogły się zgubić lub zniszczyć.

Z racji tego, że bankowość internetowa powstała z myślą, że będzie dokładnie tym samym co bankowanie w placówce, daje klientom bardzo duże możliwości. Idea była taka, aby w pewnym momencie zrezygnować z placówek stacjonarnych na rzecz bankowości internetowej. Niestety w tej chwili ilość klientów, którzy nie są zbyt obeznani z technologią, jest wciąż na tyle duża, że rezygnacja z punktów stacjonarnych jest niemożliwa. Jednak sama bankowość internetowa cały czas prężnie się rozwija.

W tym momencie bankowość elektroniczna jest już do tego stopnia rozwinięta, że oferuje praktycznie wszystko to, co wizyta w placówce banku. Jednak korzystanie z usług i produktów za pośrednictwem internetu jest, zarówno dla banku jak i dla klienta, zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, a przede wszystkim szybszym. Do tego nie trzeba wychodzić z domu, ani nawet wstawać od biurka, aby mieć dostęp do całej oferty.

Możliwości, jakie oferuje bankowość elektroniczna jest jeszcze więcej, a w dodatku różne banki mogą dawać dostęp do różnych usług i produktów. Wszystko zależy od polityki danego banku i ich oferty. Przykładowo, niektóre banki oferują podpięcie do bankowości online innych kont z innych banków, które należą do klienta, co nie jest jeszcze zbyt powszechną praktyką.

Bezpieczeństwo e-bankingu

Bezpieczeństwo e-bankingu jest kluczowym aspektem korzystania z usług bankowych online. Odkąd ludzkość zaczęła posługiwać się walutą, pieniędzmi, odtąd zaczęli pojawiać się złodzieje, oszuści i naciągacze, którzy próbowali położyć rękę na nie swoich pieniądzach. Coraz to nowsze sposoby zabezpieczania środków spotykały się z coraz bardziej wymyślnymi sposobami kradzieży. Z pojawieniem się bankowości elektronicznej, złodzieje zaczęli szukać sposobów kradzieży i wirtualnych środków. Z kolei banki prześcigają się w zdobyczach technologicznych, które mają zapewnić jak największe bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Coraz częściej spotykana jest weryfikacja dwuetapowa, gdzie każda transakcja musi zostać zatwierdzona w dwóch różnych miejscach (np. na komputerze i w telefonie), by ograniczyć nieautoryzowane transakcje. Coraz więcej banków zaczyna korzystać z biometrii, która ma być środkiem zabezpieczającym nasze środki. Bez naszego odcisku palca, czy już wkrótce, skanu naszej siatkówki, nie będzie możliwe dokonanie transakcji przez osoby trzecie, nawet najbliższych. Tak samo coraz bardziej wymyślne środki zabezpieczające wykorzystywane są w kartach kredytowych. Wszystko po to, aby klienci i ich pieniądze były bezpieczne.

Zalety i wady bankowości elektronicznej

Zalety bankowości elektronicznej:

  • Prosty, szybki i wygodny dostęp,
  • Bezpłatna
  • Oferta bankowości online nie ustępuje ofercie w placówkach,
  • Wystarczy urządzenie z dostępem do internetu,
  • Dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Wady bankowości elektronicznej:

  • Wykluczenie osób nie korzystających z technologii,
  • Zagrożenia ze strony cyberprzestępców,
  • Redukcja etatów w bankach stacjonarnych,
  • Niezbędne jest połączenie z internetem,
  • Możliwość braku dostępu przez awarie i prace techniczne.

Bankowość elektroniczna - podsumowanie

Bankowość online jest niezwykle przydatną i bardzo prostą formą dostępu do swoich kont, środków, czy oferty banku ogółem. Możliwość wykonania przelewu podczas podróży, czy uzyskanie kredytu bez wychodzenia z domu to niewątpliwe atuty rozwiązania, jakim jest przeniesienie bankowości do internetu. Każdy, kto dysponuje komputerem, tabletem czy smartfonem podłączonym do internetu, może zostać użytkownikiem bankowości elektronicznej. Korzyścią dla klientów jest również fakt, że wszystko co dostępne w serwisach bankowości online, jest ofertą sprofilowaną do potrzeb i możliwości klientów. Bank mając wgląd w naszą aktywność, dostosowuje swój serwis, ale także oferty produktowe do klientów. Jest to jednak obszar, który ciągle się zmienia, doskonali. Banki prześcigają się w stosowaniu zabezpieczeń, aby zadbać o klientów i ich oszczędności. Bankowość elektroniczna, to bez wątpienia jedno z największych udogodnień, jakiego doczekali się klienci banków.

Często zadawane pytania

Jak obsługiwać bankowość internetową?
Aby korzystać z bankowości internetowej niezbędne będą Identyfikator klienta oraz hasło. O ile hasło wybieramy samodzielnie, tak identyfikator zwykle jest do znalezienia na umowie. Wykorzystując identyfikator i hasło należy zalogować się do bankowości elektronicznej i cieszyć się z możliwości, jakie oferuje.
Jak uruchomić bankowość elektroniczną?
Dostęp do bankowości elektronicznej zyskujemy poprzez logowanie do serwisu. Banki udostępniają na swoich stronach możliwość logowania do bankowości elektronicznej, a aby tego dokonać niezbędny będzie identyfikator klienta oraz hasło.
Czym różni się bankowość internetowa od mobilnej?
Bankowość internetowa to bankowość do której dostęp można uzyskać ze strony banku i możliwe jest dokonanie tego z ekranu komputera, tableta czy telefonu. Bankowość mobilna to bankowość, z której korzystamy za pośrednictwem aplikacji mobilnej, które obsługiwane są jedynie na smartfonach.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5