Krajowy Rejestr Dłużników Niewypłacalnych - co to jest?
Krajowy Rejestr Dłużników Niewypłacalnych (KRDN) to państwowa baza dłużników, która przestała funkcjonować. Powstała na mocy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jej zadaniem było zbieranie informacji o zobowiązaniach i zadłużeniach oraz udostępnianie tych danych w celu uwiarygodnienia obrotu gospodarczego i zagwarantowania bezpieczeństwa firmom.
Ze względu na niesatysfakcjonujące wyniki pracy rejestru, zwłaszcza w porównaniu z prywatnymi bazami dłużników, zdecydowano o zamknięciu KRDN. Jednak wpisy w rejestrze nadal mają znaczenie. Baza Krajowego Rejestru Dłużników Niewypłacalnych jest wciąż dostępna, a wpisy pozostaną w niej do momentu ich przepisowego usunięcia, nie wcześniej niż w 2028 roku.
Warunki wpisania do bazy RDN
Warunki wpisania do bazy RDN:
- Przedsiębiorców, którzy ogłosili upadłość działalności gospodarczej.
- Przedsiębiorców, którym sąd oddalił wniosek o upadłości przez brak środków do pokrycia kosztów postępowania.
- Osoby fizyczne, przeciw którym umorzono egzekucję z uwagi na brak możliwości odzyskania wyższej ilości środków od kosztów egzekucyjnych.
- Wspólników, którzy byli odpowiedzialni za upadłą działalność gospodarczą całym swoim majątkiem.
- Osoby zalegające ze spłatą alimentów od 6 miesięcy, czyli dwa razy dłużej niż 3 miesiące obowiązujące obecnie w KRZ.
- Dłużników wezwanych do wyjawienia majątku.
- Osoby pozbawione prawa do prowadzenia działalności gospodarczej.
Do Krajowego Rejestru Dłużników Niewypłacalnych trafiali dłużnicy napotykający te same problemy, za które obecnie trafia się do KRZ. Dotyczy to osób ogłaszających upadłość konsumencką lub tych, których egzekucja finansowa została odwołana z powodu braku możliwości odzyskania środków.
Jak sprawdzić swoje dane w bazie RDN?
Aby sprawdzić swoje dane w bazie RDN, wystarczy zalogować się na stronę rejestru i wybrać opcję “sprawdź osobę” lub “sprawdź firmę”. Dane w rejestrze są jawne. W przypadku osób fizycznych można posłużyć się numerem PESEL lub imieniem i nazwiskiem. W przypadku przedsiębiorstw niezbędny będzie numer REGON oraz numer KRS, jeśli firma taki posiada.
Jak dodać wpis o kimś do RDN?
Nie można dodać wpisu o kimś do RDN. Od momentu aktywacji serwisu Krajowego Rejestru Zadłużonych (KRZ) niemożliwe jest tworzenie nowych wpisów w RDN. Chcąc opublikować dane o dłużniku, należy skorzystać z innego rejestru zadłużonych.
Jak usunąć wpis z RDN?
Aby usunąć wpis z RDN, należy spłacić zobowiązanie. Wpis może zostać usunięty, jeśli zobowiązanie wygaśnie lub w sytuacji, gdy sąd umorzy zobowiązanie. Wniosek o usunięcie wpisu może złożyć wierzyciel lub dłużnik, którego dotyczy wpis. Większość wpisów w RDN zostanie wykreślona po upływie 7 lat. Wyjątkiem są osoby, wobec których sąd orzekł zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Wpisy na ich temat zostaną usunięte dopiero 10 lat po ich wprowadzeniu do bazy dłużników.
Krajowy Rejestr Dłużników Niewypłacalnych — podsumowanie
Krajowy Rejestr Dłużników Niewypłacalnych (KRDN) to już nieaktywny rejestr dłużników, którego rolę przejmuje Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ). Baza zbierała informacje o osobach i przedsiębiorstwach, które uległy upadkowi gospodarczemu. Informacje o osobach wpisanych w bazie pozostaną w niej zgodnie z zasadami funkcjonowania bazy i do tego czasu pozostają publicznie dostępne do wglądu.
Komentarze