Czym jest Rejestr Należności Publicznoprawnych?
akredo.plZadłużeniaBazy dłużnikówRejestr Należności Publicznoprawnych

Rejestr Należności Publicznoprawnych

Rejestr Należności Publicznoprawnych to baza dłużników przetrzymująca informacje odnośnie zobowiązań względem skarbu państwa i samorządów terytorialnych. Dowiedz się jakie trafiają do niej zadłużenia, oraz jak sprawdzić w niej swoje dane.

Filip Nawarski
Filip Nawarski, 25.11.2022 r

Rejestr Należności Publicznoprawnych — co to jest?

Rejestr Należności Publicznoprawnych (RNP) to baza danych stworzona na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 czerwca 2018 r. Gromadzi informacje o zadłużeniach wobec urzędów skarbowych i jednostek samorządu terytorialnego. W rejestrze znajdują się zobowiązania, których suma przekracza 5 000 zł.

Oficjalna charakterystyka RNP informuje o zamieszczeniu informacji odnośnie następujących podmiotów:

  • osób fizycznych,
  • osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
  • nierezydentów w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącymi osobami fizycznymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prywatnymi lub jednostkami organizacji niebędącymi osobami prawnymi.

Zgodnie z art. 18b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wpis w rejestrze obejmuje:

  • Dane osobowe dłużnika będącego osobą fizyczną: imię i nazwisko, PESEL lub datę urodzenia. W przypadku przedsiębiorców również nazwę firmy.
  • W przypadku wpisów o zadłużeniach firm: firmę lub nazwę, NIP lub numer REGON.
  • Informacje osobowe na temat nierezydentów: imię i nazwisko, NIP albo kraj wydania i numer paszportu, datę urodzenia, informacje o firmie lub adresie prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli te są istotne.
  • Oznaczenia wierzyciela.
  • Wysokość należności pieniężnej i odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, jeżeli pobiera odsetki, wraz z rodzajem i podstawą prawną tej należności.
  • Dane wprowadzane przez wierzyciela zgodnie z art. 18f odnośnie m.in. zmian w umowie zobowiązania, jak odroczenia spłaty czy przeprowadzenie restrukturyzacji, wszczęcia postępowań, czy wniesienia sprzeciwu.

Warunki wpisania do bazy RNP

Warunki wpisania do bazy RNP to niespłacone zobowiązania wobec urzędów skarbowych i jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw). Do rejestru trafiają osoby, których zadłużenie przekracza 5 000 zł, wliczając odsetki. Zadłużenia mogą wynikać z nieuregulowanych zobowiązań podatkowych, mandatów skarbowych czy ceł.

Dłużnik musi zostać poinformowany o planowanym wpisie do RNP. Ma 30 dni na spłatę zadłużenia od momentu powiadomienia. Jeśli zobowiązanie nie zostanie uregulowane, wpis zostanie dokonany. Dłużnik może wnieść sprzeciw po otrzymaniu powiadomienia.

Jak sprawdzić swoje dane w bazie RNP?

Aby sprawdzić swoje dane w bazie RNP, należy skorzystać z Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów. Wymagane jest założenie konta w portalu. Wpisy dotyczące osób fizycznych można sprawdzać wyłącznie z upoważnieniem. Dane przedsiębiorstw są dostępne dla zweryfikowanych użytkowników (np. poprzez profil zaufany).

Sądy, prokuratura, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego i biura informacji gospodarczej mogą uzyskiwać i przetwarzać dane z rejestru bez upoważnień. Posiadając konto w BIG InfoMonitor lub innej bazie dłużników, można sprawdzić możliwość pobrania danych z RNP.

Jak dodać wpis o kimś do RNP?

Nie można dodać wpisu o kimś do RNP. Wpis mogą dodać wyłącznie Skarb Państwa i samorządy terytorialne. Osoby fizyczne, przedsiębiorcy ani firmy nie mogą zgłaszać swoich dłużników do RNP.

Jak usunąć wpis z Rejestru Należności Publicznoprawnych?

Aby usunąć wpis z Rejestru Należności Publicznoprawnych, należy spłacić zaległe zobowiązanie. To jedyna metoda usunięcia wpisu z bazy dłużników. W przypadku błędnego wpisu, należy poinformować RNP o nieporozumieniu.

Rejestr Należności Publicznoprawnych — podsumowanie

W porównaniu z innymi bazami dłużników, RNP zbiera wyłącznie negatywne wpisy o zaległych zobowiązaniach względem urzędów skarbowych i jednostek samorządowych. Są to informacje, których nie znajdzie się w innych rejestrach dłużników. Wpisy do bazy wprowadzane są dopiero po uprzednim poinformowaniu dłużników, którym przysługuje okres 30 dni na spłatę zadłużenia, dzięki czemu mogą aktywnie zapobiec powstaniu wpisu.

Często zadawane pytania

Ile kosztuje sprawdzenie RNP?
Sprawdzenie informacji w Rejestrze Należności Publicznoprawnych jest w pełni darmowe.
Czy wpis w RNP wpływa na ocenę zdolności kredytowej?
Tak. Bycie obecnym w RNP uniemożliwi uzyskanie kredytu od banku oraz wielu firm pożyczkowych.
Czy można zaciągnąć pożyczkę bez RNP?
Istnieją instytucje pożyczkowe udostępniające chwilówki bez baz. Otrzymanie tego typu zobowiązania zależy wyłącznie od zdolności finansowej wnioskodawcy.
Jak długo widnieje wpis w bazie RNP?
Zapis pozostaje w bazie do momentu spłaty zobowiązania.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5