Blokada karty płatniczej - jak to zrobić i czym różni się od zastrzeżenia?
akredo.plPłatnościKartyBlokada karty płatniczej - jak to zrobić i czym różni się od zastrzeżenia?

Blokada karty płatniczej - jak to zrobić i czym różni się od zastrzeżenia?

Blokada karty płatniczej to bardzo przydatna funkcja, która przyda się, gdy nie chcemy zastrzegać karty. Dzięki niej środki na naszym koncie będą bezpieczne, a gdy odblokujemy kartę, będziemy mogli z niej dalej korzystać bez konieczności wnioskowania o nowy “plastik”. Dodatkowo wiele banków oferuje taką opcję bezpośrednio w aplikacji mobilnej, co jeszcze podnosi jej wygodę. Kto może zablokować kartę? Czy bank może sam to zrobić? W których bankach dostępna jest opcja czasowego blokowania karty? O tym wszystkim w poniższym artykule.

Patrycja Kowalczyk
Patrycja Kowalczyk, 05.12.2022 r

Na czym polega blokada karty?

Blokada karty to tymczasowe uniemożliwienie dokonywania nią transakcji. Zablokowaną kartą nie zapłacimy w sklepie czy internecie, nie wypłacimy nią też pieniędzy z bankomatu. Co ważne, płatności zbliżeniowe bez podawania PIN pozostaną możliwe! W przeciwieństwie do zastrzeżenia karty, jest to proces odwracalny i w większości przypadków to klient może zdecydować, kiedy karta wróci do swojego pierwotnego stanu. Tak samo jest zresztą z samą decyzją o zablokowaniu karty - to jej właściciel wykonuje taką operację, niekiedy nawet bez kontaktu z bankiem z poziomu aplikacji mobilnej. Blokada karty przydaje się w sytuacjach, w których wiemy że jest ona bezpieczna, ale na wszelki wypadek nie chcemy, by można było dokonywać nią płatności. Dobrym przykładem jest zostawienie jej przez pomyłkę u znajomego czy w pracy. Blokada przydaje się też, gdy karta jest w naszym portfelu, ale obawiamy się, że może zostać skradziona w tłumie (np. na koncercie czy podczas podróży komunikacją zbiorową). Po odblokowaniu karta pozostaje ważna i można z niej korzystać. Nie ma potrzeby ponownego jej wyrabiania, jak to ma miejsce w przypadku zastrzeżenia karty.

Kto może zablokować kartę?

Kartę zablokować może tylko jej właściciel. Blokada karty wymaga zalogowania do aplikacji mobilnej banku, bankowości internetowej, kontaktu z infolinią lub wizyty w oddziale. W każdym z tym przypadków będziemy musieli posługiwać się loginami/hasłami lub dokumentami potwierdzającymi naszą tożsamość. Nie należy udostępniać tych danych osobom trzecim. W wyjątkowych sytuacjach kartę zablokować może też sam bank. O takich przypadkach piszemy w dalszej części artykułu.

Bank Sprawdź ofertę Blokada w oddziale Blokada na infolinii Blokada w bankowości internetowej Blokada w aplikacji mobilnej
Alior Bank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Bank Millennium Sprawdź ofertę TAK TAK NIE TAK
Bank Pekao Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK*
Bank Pocztowy Sprawdź ofertę TAK TAK TAK NIE
BNP Paribas Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
BOŚ Bank Sprawdź ofertę NIE NIE NIE NIE
Citi Handlowy Sprawdź ofertę NIE NIE NIE NIE
Credit Agricole Sprawdź ofertę TAK TAK NIE NIE
Getin Bank (VeloBank) Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
ING Bank Śląski Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Inteligo Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
mBank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Nest Bank Sprawdź ofertę NIE TAK NIE NIE
PKO BP Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Santander Bank Polska Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK

Jakie karty można zablokować?

Blokadzie podlegają wszystkie karty płatnicze wydane przez dany bank. Obejmuje to zarówno karty debetowe wydawane do konta osobistego, karty kredytowe, jak i karty pre-paid (przedpłacone). Nie ma też znaczenia czy chcemy zablokować naszą główną kartę czy którąś z dodatkowych.

Jak zablokować kartę płatniczą?

Czasowe blokowanie karty dostępne jest w większości banków działających w Polsce. Jeżeli taka usługa dostępna jest w Twoim banku, to zawsze możesz zrobić to osobiście w placówce lub kontaktując się z infolinią. Jednak znacznie wygodniejszym sposobem, który dostępny jest w coraz większej liczbie banków, jest blokada za pomocą aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Poniżej przedstawiamy tabelę przedstawiającą dostępne formy blokowania karty w poszczególnych bankach.

By zablokować kartę w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej należy otworzyć zakładkę “Moje produkty”, następnie “Karty”, rozwinąć listę dodatkowych opcji (lub wybrać “Opcje zaawansowane”) a następnie “Czasowo zablokuj kartę”. Oczywiście nazewnictwo poszczególnych opcji może różnić się między bankami, ale schemat i obszar naszych poszukiwań powinien wyglądać podobnie.

Jak odblokować kartę płatniczą?

By odblokować kartę płatniczą należy podążać tą samą drogą, jak przy jej zablokowaniu. Także tutaj od naszego banku zależy czy będziemy mogli zrobić to w aplikacji mobilnej/bankowości internetowej czy jedynie za pośrednictwem infolinii lub wizyty placówce banku. Pamiętajmy, że dopóki nie wydamy dyspozycji o odblokowaniu karty pozostanie ona zablokowana. Co więcej, w przypadku niektórych banków długotrwała blokada karty prowadzi do jej zastrzeżenia. Tak jest w ING Banku Śląskim (30 dni) i Alior Banku (28 dni). Zastrzeżona karta staje się bezużyteczna i konieczne będzie wyrobienie nowego egzemplarza.

Czy bank może zablokować kartę?

Bank również może zablokować Twoją kartę. Dzieje się tak jednak tylko w wyjątkowych sytuacjach. Jedną z nich jest przekroczenie limitu na karcie kredytowej lub brak minimalnej kwoty spłaty na niej. Po uregulowaniu zaległości karta zostanie odblokowana. Kolejny przypadek to 3-krotne wpisanie błędnego numer PIN podczas transakcji. Wtedy do odblokowania konieczny będzie kontakt z bankiem. Bank może także zablokować kartę, by chronić Twoje środki. Dzieje się tak, gdy zakwalifikuje Twoją płatność jako fraud, czyli oszustwo lub nieautoryzowana transakcja wykonana przez osobę trzecią bez Twojej wiedzy lub zgody.

Blokada karty płatniczej - podsumowanie

Czasowa blokada karty to przydatna opcja, gdy nie nie chcemy decydować się na jej zastrzeżenie, ale chcemy mieć pewność że nikt z niej nie skorzysta. Bez względu na to czy przez pomyłkę zostawiliśmy kartę w bezpiecznym miejscu (i niedługo ją odbierzemy) czy po prostu nie mamy pewności, że będzie w 100% bezpieczna (np. podczas podróży czy koncertu) warto skorzystać z opcji blokady. Gdy karta znów znajdzie się w naszych rękach będziemy mogli ją odblokować bez konieczności wyrabiania nowego egzemplarza.

Często zadawane pytania

Ile kosztuje blokada karty płatniczej?
W zdecydowanej większości banków usługa czasowej blokady karty jest darmowa. By upewnić się jak sytuacja wygląda w Twoim banku zapoznaj się z tabelą opłat i prowizji. Blokada karty nie anuluje jednak regularnych opłat za jej używanie czy ubezpieczenie. Te będą naliczane w normalny sposób również, gdy karta jest zablokowana.
Czy po zablokowaniu karty zostaną anulowane subskrypcje nią opłacane?
Nie. Subskrypcje opłacane kartą nie zostaną anulowane w momencie jej zablokowania. Jednak środki zostaną zablokowane przed dokonaniem płatności. Oznacza to, że będziemy musieli uregulować należność innym kanałem (voucher, przelew, BLIK) lub liczyć się z brakiem dostępu do subskrybowanych usług.
Ile trwa zablokowanie karty?
W większości przypadków karta blokowana jest natychmiast po wydaniu dyspozycji przez właściciela. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy proces ten wydłuża się np. do kolejnej sesji Elixir. Jeżeli w tym czasie ktoś wykona nieuprawnioną transakcję, to mamy prawo do złożenia reklamacji w naszym banku oraz interwencji Rzecznika Finansowego, jeżeli takowa nie rozwiąże sprawy.
Czy karty odblokowują się automatycznie?
Nie. Właściciel musi sam odblokować kartę wydając taką dyspozycję na infolinii/w oddziale lub robiąc to za pośrednictwem bankowości internetowej/aplikacji mobilnej.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Zadaj pytanie