Zastrzeżenie karty - jak i kiedy to zrobić?
akredo.plPłatnościKartyZastrzeżenie karty - jak i kiedy to zrobić?

Zastrzeżenie karty - jak i kiedy to zrobić?

Rozwój rynku bankowego powoduje, że niemal wszyscy posługujemy się kartami płatniczymi. Niestety oszuści, złodzieje i zwyczajny pech może sprawić, że stracimy naszą kartę bankową. Wtedy należy ją jak najszybciej zastrzec. To zablokuje możliwość korzystania z niej i ochroni nasze środki. W wielu bankach istnieją różne możliwe sposoby zastrzeżenia karty. Sprawdź jak jest w Twoim. Dowiedz się też, kto może zastrzec kartę, ile trwa taki proces i czy wiąże się z dodatkowymi opłatami. Wszystko, co musisz wiedzieć o zastrzeżeniu karty płatniczej, znajdziesz w tym artykule.

Patrycja Kowalczyk
Patrycja Kowalczyk, 05.12.2022 r

Na czym polega zastrzeżenie karty?

Zastrzeżenie karty to trwałe zablokowanie możliwości wykonywania nią transakcji. Zastrzeżona karta przestaje działać nieodwołalnie, a to znaczy że nie można tego procesu anulować. Za każdym razem, gdy stracimy kartę przez jej zgubienie czy kradzież powinniśmy jak najszybciej zastrzec ją w banku dostępnymi kanałami (infolinia, wizyta w oddziale, aplikacja mobilna lb bankowość internetowa). Uniemożliwi to złodziejowi (lub szczęśliwemu znalazcy) korzystanie ze środków znajdujących się na naszym koncie.

Kto może zastrzec kartę?

W większości banków kartę płatniczą zastrzec może jedynie właściciel. Wynika to z faktu, że do takiej operacji będziemy potrzebować loginów i haseł, dokumentu potwierdzającego tożsamość lub innych identyfikujących nas osobistych danych - w zależności od wybranej metody kontaktu z bankiem. Informacjami tego typu nie powinniśmy się dzielić z osobami trzecimi. Niektóre banki (np. Getin Bank czy PKO BP) dopuszczają jednak wyjątkowe sytuacje, gdy to inna osoba może zastrzec nasz plastikowy środek płatniczy. Najczęściej dotyczy to najbliżej rodziny, która będzie musiała podać dane identyfikujące właściciela karty, np. serię i numer dowodu osobistego, nazwisko rodowe matki itp. Istnieje też możliwość zastrzeżenia karty przez przypadkową osobę, która ją znalazła. Taka uczynna, obca osoba musi się jednak liczyć z tym, że będzie musiała podać swoje dane do wiadomości banku.

Jakie karty można zastrzec?

Zastrzec możemy wszystkie posiadane przez nas karty płatnicze. Bez względu na to czy mamy od czynienia z kartą debetową wydawaną do konta osobistego, kartą kredytową z pokaźnym limitem czy nawet kartą przedpłaconą (pre-paid) - każdą z nich możemy zastrzec w przypadku kradzieży lub zgubienia. Nie gra roli też czy takiego ruchu wymaga nasza główna karta czy jedna z dodatkowych.

Jak zastrzec kartę płatniczą?

Zastrzeżenia karty płatniczej można dokonać na wiele sposobów. Wszystko zależy tu od tego, jakie z nich udostępnia swoim klientom konkretny bank. Najpopularniejsze jest zastrzeżenie karty za pośrednictwem infolinii. Banki mają uruchomione specjalne numery, które służą tylko tej usłudze. Warto sprawdzić taki w naszym banku i zapisać go sobie w pamięci telefonu. Gdy będziemy musieli go użyć z pewnością towarzyszył będzie nam stres, więc wcześniejsze przygotowanie znacznie ułatwi procedure. Oprócz tego kartę zastrzec możemy też osobiście w oddziale lub innej placówce banku. Coraz więcej instytucji finansowych pozwala też na zastrzeżenie karty płatniczej bezpośrednio w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Dzięki temu nie jest konieczny kontakt z pracownikiem, co zwiększa wygodę i skraca czas całej procedury. By to zrobić należy odnaleźć naszą kartę w menu (zazwyczaj w zakładce “Karty” lub “Moje produkty”) oraz wybrać opcję “Zastrzeż kartę”. Oto wykaz sposobów, na jakie zastrzec kartę możemy w wybranych polskich bankach:

Bank Sprawdź ofertę Zastrzeżenie karty w oddziale Zastrzeżenie karty na infolinii Zastrzeżenie karty w aplikacji mobilnej Zastrzeżenie karty w bankowości internetowej
Alior Bank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Aion Bank Sprawdź ofertę NIE NIE NIE TAK
Bank Pekao Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Bank Pocztowy Sprawdź ofertę TAK TAK NIE TAK
BNP Paribas Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
BOŚ Bank Sprawdź ofertę TAK TAK NIE NIE
Citi Handlowy Sprawdź ofertę TAK TAK NIE TAK
Credit Agricole Sprawdź ofertę TAK TAK NIE NIE
Getin Bank (VeloBank) Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
ING Bank Śląski Sprawdź ofertę TAK TAK NIE TAK
Inteligo Sprawdź ofertę NIE TAK TAK TAK
mBank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Millennium Bank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Nest Bank Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
PKO BP Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Plus Bank Sprawdź ofertę TAK TAK NIE NIE
Santander Bank Polska Sprawdź ofertę TAK TAK TAK TAK
Toyota Bank Sprawdź ofertę NIE TAK NIE TAK

Co jeszcze zrobić po zastrzeżeniu karty?

Czynności, które powinniśmy wykonać po zastrzeżeniu karty, zależą od regulaminu naszego banku. Różne instytucje wymagają od swoich klientów innych działań. Przede wszystkim, co dotyczy klientów wszystkich banków, powinniśmy jak najszybciej wyłączyć możliwość płatności zbliżeniowych naszą kartą. Okazuje się bowiem, że tego typu zakupy (o ile nie wymagają potwierdzenia PIN-em) można robić nawet po zastrzeżeniu karty! Zablokować funkcję płatności zbliżeniowych możemy w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Szukajmy w zakładce “Karty” oraz “Opcje”. Dodatkowo możemy dokładnie monitorować stan naszego konta i zgłaszać do banku wszelkie transakcje, których nie rozpoznajemy i których nie jesteśmy autorem. Taki wymóg znajdziemy w kilku bankach. Jeszcze większy nakład pracy czeka klientów banków, które wymagają zawiadomienia policji o kradzieży karty. Następnie przedstawić im należy zaświadczenie wydane przez policjanta oraz dokładny opis okoliczności, w których straciliśmy kartę. Jednak tak restrykcyjne wymagania są na rynku rzadkością.

Utrata środków przed zastrzeżeniem karty

Co jeżeli złodziej lub znalazca zdąży skorzystać z karty zanim ją zastrzeżemy? Niestety, to my ponosimy tego odpowiedzialność, przynajmniej do kwoty o równowartości 150 euro. Dlatego tak ważne jest szybkie działanie i kontakt z bankiem w przypadku utraty karty. Po zastrzeżeniu to bank bierze bowiem odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. Wyjątkiem są tu płatności zbliżeniowe, za które odpowiadamy nawet po wydaniu dyspozycji o zastrzeżeniu karty, jednak tylko do równowartości kwoty 50 euro (dlatego również je należy zablokować w naszej aplikacji/bankowości internetowej). Jednak opisana sytuacja ma miejsce tylko, jeżeli korzystaliśmy z karty w sposób prawidłowy i zgodny z regulaminem. W przypadku, gdy utrata karty wynika z naszej winy, jak określają to przepisy prawa “rażącego niedbalstwa”, to nie chronią nas żadne limity. Za rażące niedbalstwo uznaje się:

  • przechowywanie karty oraz kodu PIN bez należytej staranności,
  • przechowywanie karty oraz kodu PIN w jednym miejscu,
  • udostępnienie karty oraz kodu PIN osobom trzecim,
  • pozostawienie karty w bankomacie,
  • niezgłoszenie niezwłocznie faktu utraty karty bankowi.

Jednak przepisy o niedopełnieniu obowiązków i niedbalstwie dotyczą również banków. Oznacza to, że w pewnych sytuacjach będą one zmuszone wziąć na siebie pełną odpowiedzialność za transakcje wykonane zarówno przed jak i po zastrzeżeniu karty. Stanie się tak, gdy:

  • bank nie zapewnił klientowi odpowiednich środków umożliwiających zgłoszenie kradzieży w dowolnym momencie (np. nie prowadzi całodobowej infolinii, nie podał klientom informacji o sposobach zastrzeżenia karty),
  • bank nie umożliwił klientowi wyłączenia funkcji płatności zbliżeniowych kartą.

W takich sytuacjach przysługuje nam prawo do reklamacji, którą bank powinien rozpatrzyć pozytywnie i oddać nam utracone środki. Jeżeli jednak tak się nie stanie, to powinniśmy wystąpić o pomoc do Rzecznika Finansowego.

Czy zastrzeżenie karty to blokada karty?

Mimo, że potocznie zastrzeżenie karty często określa się jako jej “zablokowanie”, w rzeczywistości blokada karty jest inną procedurą. W przypadku blokady karty płatniczej mamy bowiem do czynienia jedynie z tymczasowym ograniczeniem dostępu do znajdujących się na niej środków. Gdy karta do nas wróci (bo np. zostawiliśmy ją u znajomego, od którego ją odebraliśmy), możemy ją odblokować. Przywrócona zostanie wtedy do swojego pierwotnego stanu i dalej będziemy mogli z niej korzystać. Nie ma więc potrzeby, jak przy zastrzeżeniu, by wyrabiać nowy “plastik”.

Zastrzeżenie karty płatniczej - podsumowanie

Zastrzeżenie karty płatniczej to najlepszy sposób na ochronę naszych środków w przypadku kradzieży lub zgubienia karty. Kartę możemy zastrzec na wiele sposobów (w zależności od banku) i jest to usługa nieodpłatna. Raz zastrzeżona karta nieodwracalnie zostaje dezaktywowana, nie ma możliwości anulacji takiej procedury. W przypadku szybkiego zastrzeżenia karty jesteśmy znacznie bardziej chronieni przed utrata środków, a za nieuprawnione transakcje odpowiedzialny staje się bank.

 

Często zadawane pytania

Czy bank może zastrzec kartę bez naszej wiedzy?
Nie. Bank może jedynie zablokować kartę tymczasowo. Stanie się tak, gdy przekroczymy na niej limit lub nie spłacimy zadłużenia na czas (w przypadku karty kredytowej), 3-krotnie wpiszemy zły numer PIN lub gdy transakcja zostanie przez niego rozpoznana jako oszustwo (fraud). Bank najpewniej skontaktuje się z nami po zablokowaniu karty, a wtedy to my będziemy mogli wydać dyspozycję by ją zastrzec.
Ile kosztuje zastrzeżenie karty płatniczej?
Zastrzeżenie karty płatniczej jest bezpłatne.
Czy po zastrzeżeniu karty zostaną anulowane subskrypcje nią opłacane?
Nie. Subskrypcję można anulować jedynie u jego dostawcy. Miesięczna opłata zostanie zablokowana po zastrzeżeniu karty, jednak nie oznacza to anulacji subskrypcji.
Czy zastrzeżoną kartę można odblokować?
Nie. Raz zastrzeżona karta pozostanie nieaktywna już na zawsze. Będziemy musieli wyrobić sobie nowy egzemplarz w banku. Jeżeli chcemy uniemożliwić transakcje jedynie czasowo, to skorzystajmy z tymczasowej blokady karty.
Ile trwa zastrzeżenie karty?
Zastrzeżenie karty powinno nastąpić natychmiast po wydaniu dyspozycji przez klienta. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy proces ten wydłuża się np. do końca sesji Elixir. Jeżeli w tym czasie kartą zostaną wykonane nieuprawnione transakcji, to przysługuje nam prawo reklamacji w banku. Jeżeli zaś nie rozwiąże ona naszego problemu zgłośmy się po pomoc do Rzecznika Finansowego.
Po jakim czasie od zastrzeżeniu karty przyjdzie nowa karta?
W zależności od banku czas oczekiwania na nową kartę to od 7 do 14 dni.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Zadaj pytanie