Chargeback – co to? Na czym polega?
Chargeback to system zwrotu środków za transakcję zrealizowaną za pomocą karty płatniczej, debetowej lub przedpłaconej (pre-paid). Zwrot taki może nastąpić, gdy nie otrzyma towaru lub usługi, za którą zapłacił lub gdy ich ostateczna forma odbiega od wcześniejszych ustaleń. W założeniu ma chronić to konsumentów przed oszustwami i sytuacjami, w których uzyskanie zwrotu w bardziej tradycyjny sposób okazuje się niemożliwie. Co ważne to bank wszczyna procedurę chargeback na prośbę poszkodowanej osoby. Dzięki temu transakcje płatnicze dokonywane kartą są jeszcze bardziej bezpieczne dla konsumentów. Jednak i chargeback ma swoje ograniczenia. Najczęściej można z niego skorzystać tylko do 120 dni od daty transakcji.
Kiedy można zrobić chargeback?
Chociaż procedura chargeback najczęściej kojarzona jest z reklamacją z powodu nieuczciwości sprzedawcy, to ma ona również wiele innych zastosowań. Chargeback znajdzie swoje zastosowanie w następujących przypadkach:
- Niedostarczenie towaru, za który zapłaciliśmy kartą,
- otrzymany towar okazał się uszkodzony, wadliwy lub niezgodny z opisem,
- usługa, za którą zapłaciliśmy nie została wykonana,
- mimo reklamacji usługi i/lub zwrotu towaru sprzedawca nie zwrócił nam środków,
- pobrania opłaty za usługę, której nie zamawialiśmy (zarówno w punkcie - restauracji, hotelu, jak i internecie),
- podwójnego naliczenia opłaty za towar/usługę (w wyniku pomyłki),
- niewypłacenia z bankomatu pożądanej kwoty (którą obciążono nasze konto),
- zakończenia działalności przez firmę, której zapłaciliśmy za usługę (np. biura podróży, linie lotnicze),
- obciążenia rachunku operacją, której nie wykonaliśmy (oszustwa bankowe).
Jak widać procedura chargeback pozwala na szybkie odzyskanie środków w wielu przypadkach, w których tradycyjne formy reklamacji są trudne do przeprowadzenia lub niemal niemożliwe.
Jak korzystać z chargeback? Instrukcja krok po korku
Samo korzystanie z procedury chargeback nie jest skomplikowane. Jednak jak zwykle - wiele zależy tu od konkretnego przypadku. W większości sytuacji fakt pomyłki czy złej woli sprzedawcy jest ewidentny i nie wymaga od wnioskującego dodatkowych dokumentów. Zdarzają się jednak sytuacje, w których bank poprosi nas o przedstawienie dodatkowych dowodów, taki jak wydruki wiadomości e-mail między nami, a sprzedawcą, kopie umowy czy pisemnego oświadczenia o próbach skontaktowania się z drugą stroną sporu. Procedura chargeback, od strony klienta, krok po korku:
- Kontakt z bankiem - skontaktuj się z bankiem, który wydał kartę. Możesz zrobić to osobiście, telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem bankowości internetowej. Zgłoś chęć rozpoczęcia procedury chargeback.
- Złożenie reklamacji w banku - złóż oficjalną reklamację transakcji. Podaj w niej imię i nazwisko właściciela karty, datę oraz tytuł transakcji oraz powód reklamacji. To na tym etapie możesz przedstawić dodatkowe dowody. Również bank teraz może poprosić o potwierdzenie sytuacji w dokumentach.
- Przyjęcie reklamacji przez bank - bank po przyjęciu reklamacji skontaktuje się z centrum rozliczeniowym, które z kolei spróbuje skontaktować się ze sprzedawcą.
- Uznanie roszczenia - po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji środki odpowiadające kwocie transakcji zostaną zablokowane na koncie dostawcy karty i przekazane z powrotem na konto klienta.
Chargeback – ile trwa? Jak długo trzeba czekać?
Procedura chargeback jest wykonywana przez banki, a nie klienta, stąd czas oczekiwania na zwrot pieniędzy może się między nimi nieco różnić. Przyjmuje się jednak, że cały proces nie powinien trwać dłużej niż 45 dni od momentu przyjęcia przez bank reklamacji i przedstawienia jej centrum rozliczeniowemu. Każda prośba banku o przedstawienie przez klienta dodatkowych dokumentów może wydłużyć ten proces, więc warto załączyć wszelkie posiadane przez nas dowody już na etapie składania reklamacji do banku.
Chargeback w 2025 – podsumowanie
Chargeback to jedno z najlepszych narzędzi służących do ochrony konsumentów. W przypadku nieuczciwych sprzedawców, zagubionych przesyłek czy po prostu różnic między opisem zakupionego przedmiotu a stanem faktycznym - możemy starać się o zwrot kosztów. Dzięki chargebackowi nie jesteśmy jednak skazani na dobrą wolę kontrahenta. To bank i operator karty zwrócą nam pieniądze i zajmą się wyjaśnieniem sprawy ze sprzedawcą. Zazwyczaj na uruchomienie procedury chargeback mamy 120 dni od daty zakupu, zaś cały proces nie powinien trwać dłużej niż 45 dni od przyjęcia przez bank reklamacji. Jest więc to kolejna zaleta korzystania z kart płatniczych i transakcji bezgotówkowych.
Komentarze