Bankowy Rejestr — co to jest?
Bankowy Rejestr to baza dłużników stworzona przez Związek Banków Polskich (ZBP). Zajmuje się zbieraniem i udostępnianiem danych o dłużnikach posiadających przeterminowane zobowiązania wobec banków. Gromadzone są w nim dane identyfikacyjne, takie jak:
- Imię i nazwisko osoby.
- Nazwa firmy.
- Adres.
- PESEL.
- NIP.
- REGON.
- Kwota zadłużenia.
- Okres trwania zadłużenia.
Informacje te pozwalają bankom rozpoznać nierzetelnych klientów pożyczkowych i odmówić udzielenia zobowiązań osobom, które nie są zdolne do ich spłaty. Rejestr umożliwia również dostosowanie warunków kredytu do ryzyka związanego z klientami o nieprzychylnej historii kredytowej.
Warunki wpisania do Bankowego Rejestru
Warunki wpisania do Bankowego Rejestru ZBP są łatwe do spełnienia. Do rejestru trafiają osoby fizyczne, których zobowiązanie jest przeterminowane o co najmniej dwa miesiące i wynosi ponad 200 zł. Nawet niewielkie opóźnienie w spłacie kredytu może skutkować wpisem do rejestru, co uniemożliwia uzyskanie nowego kredytu przez pewien okres. W przypadku przedsiębiorstw zadłużenie musi wynosić minimum 500 zł.
Warto pamiętać, że Bankowy Rejestr zbiera dane o zadłużeniach wobec banków komercyjnych i spółdzielczych. Nie uwzględnia jednak informacji o niespłaconych zobowiązaniach w instytucjach pożyczkowych ani zaległych opłatach za media czy mandatach.
Jak sprawdzić swoje dane w bazie Bankowy Rejestr?
Aby sprawdzić swoje dane w bazie Bankowym Rejestrze, należy odwiedzić stronę internetową Związku Banków Polskich. Tam znajdują się dane kontaktowe do wysłania wniosku o udostępnienie danych oraz link do elektronicznego systemu wnioskowania BOK KLIENT, umożliwiającego złożenie prośby zdalnie. Raz na 6 miesięcy można pobrać darmowy raport z bazy. Dodatkowe raporty kosztują 10 zł przy odbiorze osobistym w BOK lub drogą elektroniczną z e-podpisem, lub 18 zł, jeśli raport ma być wysłany listem poleconym.
Jak dodać wpis o kimś do Bankowy Rejestr?
Nie można dodać wpisu o kimś do Bankowego Rejestru. Wpisy do bazy dodawane są tylko przez banki, gdy zalegamy ze spłatą zobowiązania ponad 60 dni. Bank powinien wysłać nam zawiadomienie z ostrzeżeniem zamiaru zamieszczenia informacji w bazie przynajmniej miesiąc przed jego sporządzeniem.
Jak usunąć wpis z Bankowy Rejestr?
Wpis w Bankowy Rejestr zostaje usunięty pięć lat po spłacie zobowiązania, którego dotyczyło. Mamy możliwość wysłania do banku pisma z prośbą o wcześniejsze usunięcie wpisu, nie jest on jednak zobowiązany do udzielenia na to zgody.
Bankowy Rejestr — podsumowanie
Bankowy Rejestr jest mało znaną, ale bardzo istotną bazą dłużników, ponieważ jest obsługiwany przez same banki. Wystarczy chwila nieuwagi, aby znaleźć się na liście nadzorowanej przez ZBP, co może skutkować utratą możliwości zaciągnięcia kredytów na okres nawet pięciu lat. Informacje zbierane w bazie nie dotyczą pożyczek pozabankowych, więc ich klienci nie muszą się martwić o wpis do bankowego rejestru, jeśli w przeszłości mieli problemy ze spłatą zobowiązań.
Komentarze