Akredo Sp. z o. o. 660 624 012 kontakt@akredo.pl 0.00
ul. Poznańska 7/3 Warszawa Mazowieckie 00-680 Polska
facebook linkedin youtube google plus

Kredytowe generacje: jak kolejne pokolenia Polaków korzystają z kredytów bankowych?

2017.05.09 |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Ocena: 4,50 / 2 osób

Czy generacja, w jakiej dojrzewasz, określa Twój stosunek do kredytów bankowych? Pomiędzy pokoleniem X, Y i Z wykształcił się zupełnie nowy konsument. Pokolenie Henry (High Earned Not Rich Yet) to rosnąca w siłę grupa nowych konsumentów produktów bankowych. Sprawdź, może jesteś Henrykiem naszych czasów?

Czy o kredytach i pożyczkach bankowych zawsze myślano w ten sam sposób? Jak pokolenie, w którym dorastaliśmy, wpłynęło na nasze podejście do zaciągania kredytów? Czy sam fakt pożyczania pieniędzy w banku jest inaczej oceniany wśród współczesnych 50, 40, 30 i 20-latków? Oczywiście!

 

Każde pokolenie ma własny czas… X, Y, Z

 

Ostrożne i zachowawcze podejście do jakichkolwiek pożyczek i zobowiązań finansowych w bankach, ma Pokolenie X, czyli dzieci PRL-u – generacji ludzi urodzonych po ’61 roku, naocznych świadków hiperinflacji i błyskawicznego spadku wartości pieniądza w czasie. Jako młodzi ludzie byli obserwatorem upadku komuny i nagłego wtargnięcia kolorowej rzeczywistości Zachodu.

 

Pokolenie X

 

Szukając swojej ścieżki w dorosłym życiu musieli przecierać szlaki w nowej, nieznanej ich rodzicom rzeczywistości, w której wcześniejsze wzorce i modele postępowania nie miały już racji bytu. Pokolenie X niechętnie korzysta z kredytów, a jeśli już to tylko z silnym przekonaniem, że jest on z pewnego źródła (rzetelnie sprawdzają umowy), realny do spłaty (mierzą siły na zamiary) i dobrze ubezpieczony. Czytaj też: Czy można być za młodym lub za starym na kredyt?

Następne po nich, pokolenie Y (tzw. millenialsi), znacznie odważniej korzysta z produktów bankowych. Bankowość on-line, konta internetowe i płatności BLIK nie mają przed nimi tajemnic. Na stałe weszły w codzienność millenialsówUrodzone po roku ’80 (a przed ’94) Pokolenie Y charakteryzuje się otwartością na świat, a nowe technologie przyswaja z łatwością, korzystając z nich w życiu zawodowym i prywatnym. Czytaj też: Jak wziąć kredyt ON-LINE?

 

Pokolenie Y

 

Choć stereotyp mówi o nich jako o rozkapryszonych i leniwych, millenialsi zwyczajnie cenią swój fach i czas. Widać to w statystykach – aż 74 proc. z nich oczekuje w miejscu zatrudnienia pochwały i uznania za wykonaną pracę (według badań MSLGroup).  Z przeprowadzonego z kolei przez firmę doradczą Deloitte w aż 26 krajach badania pt. „The Millennial Survey 2014” wynikło, że aż 70% millenialsów jest gotowych odrzucić oferty pracy, które nie spełniają dokładnie ich oczekiwań. Skąd takie „rozkapryszenie” w czasach, gdy tak ciężko o dobrą pracę? Millenialsi wiedzą, ile lat zajęła ich nauka, studia, szkolenia, popołudnia z językami obcymi. Potrafią liczyć i zwyczajnie znają swoją wartość.  Stawiają na samorealizację i rozwój, stąd również kredyty bankowe traktują poniekąd jak inwestycję w siebie (na studia, dodatkowy fakultet, MBA, certyfikaty językowe). Pokoleniu Y technologia i nowinki techniczne służą jako narzędzia ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Na ich oczach, we wczesnej młodości, nowa technologia w szalonym tempie zalewała zamknięty wcześniej na rozwój rynek. Stąd ich refleks poznawczy wszystkiego co nowe i użyteczne. Podobnym podejściem obejmują usługi bankowe: konta internetowe, kredyty on-line, karty kredytowe, płatności bezgotówkowe. Nic trudnego. Czytaj też: Jak zadbać o przyszłość, gdy znasz prognozy swojej emerytury?


Zapisywanie danych

Proszę czekać. Dane są zapisywane

Proszę wypełnić brakujące dane

Proszę wypełnić brakujące pola przed wysłaniem zgłoszenia.

Zamknij [x]
Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]
Zostaw swój nr - oddzwonimy!
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na: Rozwiń >>
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na:
przetwarzanie moich danych osobowych w celach sporządzenia informacji pożyczkowych,
przetwarzanie danych w celach przedstawienia ofert za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie w tym SMS,
przedstawienie oferty handlowej i marketingowej podmiotów trzecich.
Przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akredo sp. z o. o. informuje, iż podanie danych jest dobrowolne jednakże ich niepodanie, jak również nie udzielenie powyższych zgód uniemożliwi skorzystanie z usług Akredo sp. z o. o.

 

Następujące po millenialsach Pokolenie Z (czyli transformersi), urodzone w drugiej połowie lat ’90, to generacja która nie zna świata sprzed boomu technologicznego. Wychowani w dobrobycie, otoczeni ze wszech stron możliwościami wyboru. Multiwyboru – od słodyczy przez nieograniczony dostęp do ciuchów i gadżetów, profilowanych gimnazjów, hipsterskich rowerów, wyjazdów na obozy językowe i hobbystyczne, na studiach zagranicznych nie kończąc. Słowem – feeria konsumpcjonizmu.

 

Pokolenie Z

 

Pokolenie Z dopiero sonduje rynki pracy, za to technologie social mediowe i narzędzia oraz języki skracające globalną odległość między rówieśnikami, mają w małym palcu. Według najnowszych danych Biura Informacji Kredytowej, w pierwszym kwartale 2017 roku grupa blisko 600 tys. osób z pokolenia Z (18-24 lat) posiada 1 mln aktywnych kredytów! Podsumowując statystyki, obecni maturzyści, absolwenci liceów, szkół technicznych i zawodowych oraz  studenci, mają łącznie do spłaty 6,81 mld złotych. W 70% są to kredyty konsumpcyjne (na „marzenia pokolenia”), wśród których prym wiedzie znienawidzona przez Pokolenie Xkarta kredytowa

Sporym mankamentem grupy Pokolenia Z jest jej liczebność – z uwagi na niż demograficzny nie są w stanie przebić zwyżkowych millenialsów. Stąd należałoby przypuszczać, że i w przyszłości kredytów brać będą analogicznie „mniej”. Młodzi jednak „podbijają stawki”, i choć jest ich mniej, pożyczają statystycznie więcej. Popularna bardziej niż kiedykolwiek wśród Pokolenia Z karta kredytowa jest najaktywniej wykorzystywanym produktem bankowym tej grupy. Blisko 70% młodych, którzy posiadają kartę kredytową, regularnie z niej korzysta (stałe zadłużenie powyżej 200 zł jest już standardem). To o 30% częściej niż w przypadku millenialsów. Gorzej jednak z terminową spłatą zobowiązań. Odsetek zalegających ze spłatą należności bankowych powyżej krytycznych 90 dni wynosi w grupie Pokolenia Z 12,1 % . Dla porównania w poprzedzającym ją pokoleniu millenialsów wynosił on 5,3%. Świat się kręci. Czytaj też: Karta kredytowa czy pożyczka gotówkowa – co się bardziej opłaca?

 

Kim jest pokolenie Henryków?

 

Gdzieś między pokoleniem X a Z wyodrębniła się zupełnie inna grupa – pokolenie HENRY (z ang. High Earned Not Rich Yet). Po raz pierwszy grupa ta została przebadana i wyodrębniona przez GfK Polonia i Clue PR. Czym wyróżniają się Henrycy? To młodzi ludzie (25-45 lat), którzy konsumują życie w wersji wygodnej, ale w granicach zdrowego rozsądku. Żyją pełnią życia, ale odpowiedzialnie. Chcą więcej, ale nie wszystko na raz. I wiedzą, że na życie według niestandardowego modelu trzeba sobie zapracować. Lubią wysoki standard usług i liczą się z tym, że muszą na niego zapracować. Posiadają karnety sportowe i wykupiony pakiet prywatnej opieki medycznej (nie znoszą stać w kolejkach). Czytaj też: Jak stanąć na własne nogi, czyli kiedy przestać pożyczać pieniądze?

 

Pokolenie HENRY

 

Henry’cy należą raczej do osób pewnych siebie (59%), o sprecyzowanych poglądach, nie wrażliwych na krytykę otoczenia. Są socjalni, otwarci, stale się rozwijają i wciąż poszukują nowych form aktywności. Edukują się w różnych dziedzinach. Wolą inwestować w siebie niż w dom czy mieszkanie, niemniej nie stronią od drogich podróży czy wysokiej klasy sprzętu grającego. Mają niestandardowe zainteresowania, jak sporty ekstremalne czy wyprawy off road. Rozwijają w sobie talenty, odważnie otwierają własne firmy czy realizują śmiałe autorskie pomysły w niszach rynkowych. Pieniądze w życiu uważają za ważne (45%), choć same w sobie nie są dla nich synonimem szczęścia. Ponad połowa Henryków (61%) potrafi znaleźć środki na wymarzony przedmiot czy cel. Są obrotni i przedsiębiorczy. Raczej szukają rozwiązań, niż mnożą problemy. Raczej nie narzekają – działają! Trochę boją się o przyszłość i niepewne życie osobiste, ale wyżej cenią sobie własną niezależność niż sztywny pręgież etatu i życia w zgodzie z szeroko pojętym „porządkiem społecznym”. Nie dla nich cezury wiekowe, bycie „za młodym” lub „za starym” na cokolwiek. Myślą i żyją globalnie. Mają przyjaciół różnych kulturowo i językowo. Blisko połowa Henryków uważa się bardziej za obywateli świata, niż utożsamia się z własną narodowością. Czytaj też: Podróż życia! Kiedy będzie mnie na nią stać?

Pokolenie Henryków ma często ambitne plany edukacyjne i zawodowe. Nie boją się zaciągnąć kredytu na dodatkowe szkolenie jeśli są przekonani, że to podniesie ich kwalifikacje zawodowe a w efekcie – podniesie zarobki. W końcu cele, jakie przed sobą stawiają, zazwyczaj są przez nich realizowane. Nie poddają się łatwo, ale znają wartość czasu „na wszystko”. Znajdują balans między życiem prywatnym a zawodowym. Częściej, zamiast poświęcać cały swój czas na pracę w korporacji, korpo-karierę i wysokie zarobki, mają odwagę zawalczyć o życie, od którego nie potrzebują wakacji

 

High Earned Not Rich Yet

 

Czytaj też: Jak płacić mniej za swoje kredyty?



Zapisywanie danych

Proszę czekać. Dane są zapisywane

Proszę wypełnić brakujące dane

Proszę wypełnić brakujące pola przed wysłaniem zgłoszenia.

Zamknij [x]
Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]
Zostaw swój nr - oddzwonimy!
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na: Rozwiń >>
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na:
przetwarzanie moich danych osobowych w celach sporządzenia informacji pożyczkowych,
przetwarzanie danych w celach przedstawienia ofert za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie w tym SMS,
przedstawienie oferty handlowej i marketingowej podmiotów trzecich.
Przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akredo sp. z o. o. informuje, iż podanie danych jest dobrowolne jednakże ich niepodanie, jak również nie udzielenie powyższych zgód uniemożliwi skorzystanie z usług Akredo sp. z o. o.

Summary
Jak kolejne pokolenia Polaków korzystają z kredytów bankowych?
Article Name
Jak kolejne pokolenia Polaków korzystają z kredytów bankowych?
Description
Jak generacja, w której dojrzewasz, określa Twój stosunek do kredytów bankowych? Oto tendencje kredytowe wśród pokolenia X, Y, Z oraz HENRY. Sprawdź, może jesteś Henrykiem naszych czasów?
Author
Publisher Name
Akredo Sp. z o.o.
Publisher Logo
2017.05.09 |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Ocena: 4,50 / 2 osób
Wysyłanie danych

Proszę czekać. Dane są wysyłane

Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]