Zmiana konta bankowego - jak przenieść konto do innego banku?
akredo.plKontaZmiana konta bankowego - jak przenieść konto do innego banku?

Zmiana konta bankowego - jak przenieść konto do innego banku?

Przeniesienie rachunku bankowego to procedura, która pozwala klientowi na zamknięcie obecnego konta i otwarcie nowego w innym banku. Proces ten nie ogranicza się jedynie do samego otwarcia nowego rachunku. Klient ma możliwość zlecić przeniesienie środków, zleceń stałych oraz innych dyspozycji związanych z dotychczasowym kontem. Wszystkie formalności związane z przeniesieniem rachunku są realizowane przez bank, do którego klient przenosi swoje konto, po złożeniu odpowiedniego wniosku i pełnomocnictwa. Cały proces trwa zazwyczaj do 3 tygodni i jest zagwarantowany prawem. Nie jest możliwe przeniesienie konta bankowego bez zmiany jego numeru, co wynika z unikalnych numerów rozliczeniowych przypisanych do każdego banku przez Narodowy Bank Polski. Aby przenieść konto do innego banku, należy wybrać nową instytucję, wypełnić wniosek o przeniesienie rachunku, złożyć pełnomocnictwo i poczekać na realizację procedur przez bank. Następnie warto poinformować instytucje takie jak Urząd Skarbowy, ZUS czy pracodawcę o zmianie numeru konta. Wybierając nowy bank, warto zwrócić uwagę na koszty prowadzenia konta, warunki darmowości, opłaty za różne transakcje, dostępność płatności mobilnych czy jakość aplikacji mobilnej banku. Przeniesienie konta może być utrudnione lub niemożliwe w przypadku niespłaconych kredytów, nierozliczonych transakcji, zajęcia konta przez komornika czy ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Ważne jest również, aby wszyscy właściciele wspólnego konta podpisali dokumenty związane z przeniesieniem.

Filip Nawarski
Filip Nawarski, 25.11.2022 r

Na czym polega przeniesienie rachunku bankowego?

Procedura zmiany konta bankowego polega na zamknięciu starego rachunku i otwarciu nowego. Usługa nie ogranicza się tylko do zamknięcia i otwarcia nowego konta osobistego. Klient może zlecić bankowi przeniesienie środków, zleceń przelewów stałych i dyspozycji związanych z jego dotychczasowym kontem. W banku, w którym chcemy otworzyć nowe konto należy złożyć wniosek o przeniesienie rachunku osobistego w banku oraz pełnomocnictwo do wykonania czynności zmiany konta. Nie trzeba robić nic więcej - wszystkim zajmie się bank, w Twoim imieniu.

Możliwość zmiany banku wraz z przeniesieniem zawartości konta osobistego jest zagwarantowana prawem. Cały proces zmiany banku po złożeniu potrzebnych dokumentów zajmie maksymalnie do 3 tygodni.

Przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem - czy to możliwe?

Niestety nie można przenieść konta bez zmiany dotychczasowego numeru. Głównie wynika to z faktu, że każdy bank posiada inny numer rozliczeniowy nadany przez Narodowy Bank Polski. Są to cyfry 3,4,5 i 6. Przykładowo: PKO BP - 1020, Pekao - 1240. Przeniesienie numeru konta bankowego ze zmianą części identyfikacyjnej również jest niemożliwe. 

Jak wygląda przeniesienie konto do innego banku - krok po kroku

Proces zmiany konta zlecony bankowi jest bardzo prosty i szybki. Co ważne, zlecenie przeniesienia konta należy złożyć w banku, w którym chcemy otworzyć konto. Nie musisz nawet informować swojego banku o zakończeniu współpracy. Wszystkim zajmie się Twój nowy bank.

Co dokładnie należy zrobić? Jak zmienić bank?

  1. Wybierz nowy bank, w którym chcesz otworzyć konto.
  2. Wypełnij wniosek o przeniesienie rachunku osobistego i złóż pełnomocnictwo.
  3. Poczekaj aż bank zrealizuje procedury.
  4. Dopilnuj aby instytucje jak np. ZUS, US czy pracodawca otrzymały informacje o nowym koncie bankowym.

Wybór nowego banku i typu konta

Wybierz bank, w którym chcesz otworzyć nowe konto. Banki proponują wiele ciekawych ofert promocyjnych dla osób, które chcą przenieść swoje konto. W ramach promocji można uzyskać dodatkową gotówkę lub uzyskać dostęp do produktów promocyjnych. Zazwyczaj są to promocje obowiązujące tylko przez krótki czas - warto dokładnie zapoznać się z ich regulaminem.

Wybierając nowy bank szczególną uwagę należy zwrócić na następujące czynniki:

  • koszty związane z prowadzeniem konta,
  • warunki darmowości konta,
  • wysokość prowizji za transakcje bankowe,
  • opłaty za kartę płatniczą,
  • koszty wypłaty gotówki z bankomatów - które bankomaty są darmowe,
  • możliwość korzystania z płatności mobilnych: BLIK, Google Pay, Apple Pay,
  • dostępne nagrody w programie poleceń konta,
  • gwarancja komfortowego korzystania z rachunku np. poprzez aplikację mobilną banku.

Wniosek o przeniesienie rachunku i pełnomocnictwo dla banku

Złóż wniosek o przeniesienie rachunku bankowego i udziel pełnomocnictwa nowemu bankowi na dokonanie czynności. Bank potrzebuje Twojej oficjalnej zgody na piśmie - pełnomocnictwa/upoważnienia, które pozwoli mu działać w Twoim imieniu. We wniosku należy podać dokładny zakres co ma zostać przeniesione do nowego konta bankowego.

We wniosku i pełnomocnictwie muszą znajdować się następujące dane:

  • zakres przenoszonych usług,
  • zgoda na realizację przeniesionych zleceń stałych i poleceń zapłaty,
  • data, od której mają być realizowane płatności cykliczne,
  • data, od której dotychczasowy bank ma zakończyć akceptowanie poleceń zapłaty i poleceń przelewu,
  • data zamknięcia rachunku w dotychczasowym banku,
  • termin przekazania środków pieniężnych z dotychczasowego konta na nowe,
  • dyspozycja przekazania środków otrzymywanych z tytułu wynagrodzenia,
  • zlecenie poinformowania Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o otwarciu nowego rachunku.

Ważne - wspólne konto małżeńskie także może być przeniesione do innego banku.

Warunkiem jest podpisanie dokumentów przez obu właścicieli aktualnego rachunku. Jeżeli złożymy te dokumenty bank rozpocznie procedurę zmiany konta bankowego, która potrwa minimum kilka dni. Po jej zakończeniu otrzymamy wiadomość mailową lub poinformuje nas o tym konsulat banku.

Kogo poinformować o zmianie rachunku?

Jak już wiadomo, przeniesienie rachunku do innego banku wiąże się z otrzymaniem nowego numeru konta. W związku z tym trzeba będzie powiadomić o zmianie takiego numeru kilka podmiotów, do których możemy zaliczyć m.in.:

  • urząd Skarbowy,
  • ZUS,
  • pracodawcę.
  • wierzycieli - jeżeli będziemy chcieli przenieść jakieś polecenia zapłaty czy odbiorców zleceń stałych.

Pamiętaj! Dopilnuj, żeby bank poinformował wyżej wymienione instytucje lub zrób to samodzielnie. Aktualnie większość banków robi to w imieniu klienta, jednak warto dodatkowo o to zadbać.

Problemy z przeniesieniem konta bankowego

W niektórych przypadkach przeniesienie konta bankowego może okazać się niemożliwe. Kiedy nie będzie można przenieść konta do innego banku? Bank może odmówić założenia nowego konta w następujących sytuacjach:

  • niespłacony kredyt, który jest powiązany z kontem,
  • nierozliczone transakcje płatnicze,
  • wykorzystanie limitu rachunku,
  • posiadanie zerowego lub ujemnego salda na obecnym rachunku,
  • zajęcie konta przez komornika,
  • ogłoszenie upadłości konsumenckiej,
  • posiadanie konta z otwartą akredytywą, inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym.

Oprócz wyżej wymienionych czynników trzeba też pamiętać, że instytucje mogą się też nie zgodzić na otworzenie rachunku ze względu na brak podpisu wszystkich właścicieli rachunku w przypadku konta wspólnego czy świadczeń zagranicznych wpływających na konto w dotychczasowym banku.

Przeniesienie konta bankowego - podsumowanie

Przeniesienie konta bankowego to procedura bardzo łatwa w realizacji. Wystarczy złożyć jeden prosty wniosek, który poprzemy odpowiednim pełnomocnictwem. Proces zawsze jest darmowy i rzadko kiedy wymaga zaangażowania samego klienta. Jest to znacznie prostszy sposób na przeniesienie wszystkich swoich danych (łącznie ze środkami na koncie i danymi z książki przelewów) niż gdybyśmy robili to samodzielnie.

Wystarczy poczekać, aż bank zrealizuje wszystkie nasze zalecenia. Po zakończeniu całego procesu otrzymasz dostęp do swojego konta i będziesz mógł z niego dowolnie korzystać.

Często zadawane pytania

Ile trwa przeniesienie konta bankowego?
Proces przeniesienia konta zajmuje od kilku do kilkunastu dni - zazwyczaj nie przekracza 21 dni. W większości przypadków wystarczy tydzień na zrealizowanie całej procedury. Jednakże, jest to kwestia indywidualna, która jest zmienna zależnie od banków i zakresu zadań zleconych do przeniesienia na nowe konto.
Czy konto firmowe też można przenieść do innego banku?
Tak, konto firmowe można przenieść do innego banku. Należy jednak wiedzieć, że może to być znacznie dłuższy proces. W niektórych przypadkach nawet pół roku.
Ile kosztuje przeniesienie konta?
Przeniesienie konta bankowego do innego banku zawsze jest darmowe. Niezależnie od banku nie zostanie pobrana żadna opłata.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5