Zadzwoń 660 624 012
Akredo Sp. z o. o. 660 624 012 kontakt@akredo.pl 0.00
ul. Poznańska 7/3 Warszawa Mazowieckie 00-680 Polska
facebook linkedin youtube google plus

Czym się różni saldo od dostępnych środków?

Jednym z podstawowych sposobów na planowanie swojego budżetu domowego, oraz śledzenie przyszłych wydatków, jest zaglądanie do swojego wirtualnego portfela. Przeglądając historię transakcji możemy zauważyć jedną intrygującą z pozoru nieścisłość. Wynikać z niej może iż saldo wskazuje zupełnie inną kwotę niż dostępne dla nas środki. Dlaczego tak się dzieje i skąd wynika ta różnica? Sprawdźmy czym się różnią dostępne środki a saldo!

 

Saldo konta a dostępne środki

 

Aby lepiej zrozumieć zaistniałą różnicę, najlepiej będzie jeśli posłużymy się obrazowym, codziennym przykładem. Wyobraźmy sobie sytuację, w której udajemy się na zakupy i wydajemy łączna kwotę w wysokości 500zł. Przed tymi wydatkami na naszym koncie widniała kwota 3000zł. Jakie zdziwienie cię ogarnia, gdy po tak obfitych zakupach twoje saldo wynosi dokładnie tyle samo? Czy w takim razie bank nie odnotował wydanych pieniędzy i możemy obracać nimi ponownie? Czy sklep uzyskał naszą płatność? Co w takiej sytuacji robić i czy wina leży po naszej stronie, czy może po stronie banku?

Spokojnie, to nie awaria. Różnica w dostępnych środkach, a w saldzie jest rzeczą naturalną, wynikającą z tzw. systemu księgowania wszystkich instytucji bankowych. Mówiąc najprościej – dostępne środki są kwotą aktualną, a saldo – kwotą przed tą aktualnością. W przypadku tego pierwszego parametru wskazywana jest rzeczywista kwota na koncie, a więc po wspomnianych zakupach, powinieneś widzieć obniżoną wartość portfela – 2500zł. To jest kwota, którą możesz obracać i wydawać dalej.

Te drugie wskazują kwotę rzeczywistą, wraz z wszystkimi nierozliczonymi jeszcze transakcjami. Jeśli przeanalizujesz dokładnie najnowsze przelewy, zauważysz na nich tzw. blokadę. Oznacza to iż ta, dana kwota, jest niejako w zawieszeniu – nie masz już jej na koncie, ale nie dotarła ona jeszcze do odbiorcy. To właśnie zostaje ujęte w saldzie – wszystkie dodatkowe przelewy, które informują nas o oczekujących, istotnych dla nas transakcjach.

Saldo wskazujące na 3000 zł może więc wprowadzić w błąd. Bank nie pobrał jeszcze kwoty, nakładając specyficzne opóźnienie. Planując więc wydatki w najbliższych dniach, pamiętaj aby sugerować się kwotą widoczną w dostępnych środkach. Nie chcesz przecież wydawać pieniędzy, których już nie posiadasz, prawda?

Z pozoru wydawać by się więc mogło, iż saldo nie ma racji bytu i jego obecność jest nie do końca uzasadniania. Nic bardziej mylnego. Saldo to bardzo obrazowy parametr, przedstawiający ilość przelewów lub konkretną kwotę, którą wydaliśmy i która jeszcze nie dotarła do odbiorcy. Jeśli wykonujemy ważny przelew i chcemy śledzić jego losy – jest to najprostszy sposób na jego kontrolowanie. W ten sposób też, doskonale analizujemy ostatnie wydatki, usprawniając tym samym budżet domowy lub płatności dokonywane przez twoje przedsiębiorstwo.

 

Saldo a dostępne środki PKO

 

Skąd się właściwie bierze takie opóźnienie?

Najprościej mówiąc – z godzin księgowania transakcji. Każdy bank ma stałe godziny, w których odnotowuje wszelkie przelewy wychodzące i przychodzące. Oznacza to iż nie księguje on wszystkich twoich działań 24/7. Jeśli więc wykonamy przelew w piątek o godzinie 23:00, najpewniej dotrze on dopiero w następny dzień roboczy, w pierwszym księgowaniu. Dla przykładu, w banku PKO godziny realizowania przelewów są następujące: 8:00, 11:45 i 14:30. Godziny księgowania przelewów przychodzących z innych banków odbywają się w godzinach 11:30, 15:10, 17:30. Oznacza to, iż wszelkie transakcje wykonane po godzinie 14:30, widnieją nadal w rubryce „saldo”, a zmianom ulega jedynie wartość dostępnych środków na koncie.


Zapisywanie danych

Proszę czekać. Dane są zapisywane

Proszę wypełnić brakujące dane

Proszę wypełnić brakujące pola przed wysłaniem zgłoszenia.

Zamknij [x]
Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]
Akceptuję wszystkie oświadczenia woli, Regulamin oraz Politykę Prywatności
Zapoznałem/-am się z treścią Regulaminu i Polityki Prywatności
Zgadzam się na przetwarzanie więcej >>
Zgadzam się na kontakt doradcy więcej >>
Zgadzam się na przekazywanie więcej >>
Upoważnienie do weryfikacji BIK więcej >>
Upoważnienie do weryfikacji BIG więcej >>
2018.12.04 | Oceń artykuł
Wysyłanie danych

Proszę czekać. Dane są wysyłane

Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]