Zadzwoń 660 624 012
Akredo Sp. z o. o. 660 624 012 kontakt@akredo.pl 0.00
ul. Poznańska 7/3 Warszawa Mazowieckie 00-680 Polska
facebook linkedin youtube google plus

Biometria i nowoczesne formy zabezpieczeń bankowych: czy można im wierzyć?

2017.10.03 |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Ocena: 3,00 / 1 osób

Jeszcze nie tak dawno systemy zabezpieczeń bankowych, takie jak odcisk linii papilarnych, identyfikacja głosu czy soczewki oka, wydawały się odległą przyszłością rodem z filmów Si-Fi. Dziś w wielu miejscach to standard. Mało tego – standard wkradający się w codzienność przeciętnego Kowalskiego. Czy futurystyczny system spersonalizowanych zabezpieczeń wart jest naszego zaufania? A może niebawem będzie jedyną bezpieczną drogą bezpieczeństwa bankowych aktywów?

Scena z filmu „Miś” Stanisława Barei, w której Wacław Jarząbek wygłasza mowę pochwalną dla prezesa klubu, deklamowaną w kierunku zabytkowej szafy, nabiera nowej optyki w dobie identyfikacji głosowej, dotykowej i wizualnej w placówkach finansowych i rządowych. Kto by pomyślał, że nowa technologia biometryczna tak szybko wkradnie się w naszą codzienność. Jednak jak szybko się wkradła, tak szybko z niej znika. Jakie są tego powody?

 

Biometria w polskich bankach

 

Identyfikacja klientów banku przy wykorzystaniu technologii biometrycznej, miała za zadanie uproszczenie najczęściej dokonywanych operacji bankowych. Kopiowanie lub fałszowanie danych biometrycznych jest praktycznie niemożliwe z uwagi na to, że każdy posiada unikalny system żył, powstały jeszcze w stadium embrionalnym. Analizowana przez system biometryczny żyła jest niewidoczna dla oka. System pobiera wzorzec układu żył palca za pomocą penetracji promienia podczerwieni. Dlatego nawet, jeśli uda się skopiować obraz palca, niemożliwym jest skopiowanie lub sfabrykowanie układu żył będącego absolutnie indywidualnym dla każdego człowieka.

 

Biometria w aplikacjach bankowych

 

Bez obecności w banku i wypełniania sterty dokumentów, dzięki identyfikacji Finger Vain (opracowanej przez firmę Hitachi) bazującej na analizie układu naczyń krwionośnych w palcu, można było po jednorazowym zarejestrowaniu swoich danych biometrycznych w placówce bankowej, w łatwy sposób podpisywać umowy czy dokonywać większych operacji finansowych odwiedzając jeden z kiosków biometrycznych rozlokowanych w centrach handlowych i innych miejscach użyteczności publicznej. Podobną technologię – Palm Vein (opracowanej przez firmę Fujitsu), implementowano na potrzeby identyfikacji klientów w polskich bankach spółdzielczych.

 

Identyfikacja głosowa czyli „Sezamie, otwórz się!”

 

Identyfikację głosową w swojej ofercie jako jeden z pierwszych banków w Polsce wprowadził Bank Zachodni WBK (w 2015 roku). Po zarejestrowaniu próbki głosu wypowiadającego konkretną frazę (sposób wypowiadania się, długość kanału głosowego, a także płuca i tchawica tworzą niepowtarzalny wzorzec głosu dla każdego człowieka), klient banku mógł być identyfikowany poprzez swój głos w trakcie rozmowy z konsultantem na infolinii. Forma ta skraca czas weryfikacji nawet o 40%. Do tego odciąża klientów banku z konieczności pamiętania wielu różnych kodów, haseł i numerów klienta. Czytaj też: Co to jest Profil Zaufany?

 

Biometryczny „zły dotyk” czyli aplikacja odciętego palca?

 

Oglądając filmy akcji lub Si-Fi nie raz natknęliśmy się na scenę odciętego palca bankiera, za pomocą którego szemrany „bohater” otwierał sobie drogę do skrytki bankowej wypełnionej „milionami monet”. W skrajnych wypadkach było to oko lub inne „elementy nowoczesnej identyfikacji”.

 

Biometria logowania

 

Stosując identyfikację biometryczną opartą na odcisku palca, wykluczamy problem z bazą danych (wzorce linii papilarnych zapisane są lokalnie na urządzeniu, przez które logujemy się do aplikacji mobilnej i nie są przekazywane do banku), ale ryzykujemy ograniczonym bezpieczeństwem tej metody – odcisk palca można skopiować, a w ekstremalnych przypadkach wykorzystać do logowania… odcięty palec. Technologia biometrii Finger Vain (opracowana przez Hitachi) lub Palm Vein (opracowana przez Fujitsu) wyzbyta jest tego zagrożenia właśnie przez wzgląd na analizę układu naczyń krwionośnych. Czytniki w bankomatach i placówkach banków funkcjonujące w oparciu o jedną z dwóch powyższych technologii, potwierdzają tożsamość klienta, który dokonuje autoryzacji wyłącznie żywym palcem (lub dłonią). Jeśli w dłoni nie będą krążyć krwinki, nie uda się potwierdzić tożsamości. Uff..

 

Kioski biometryczne: montaż i… demontaż

 

Mimo tak nowatorskiej technologii, ochoczo implementowanej przez najbardziej konkurencyjne banki, po krótkim okresie popularyzacji biometrycznych kiosków samoobsługowych, te same banki zaczęły masowo rezygnować z tego rozwiązania. Okazało się, że elektronika i tak nie zastąpi rozmowy z konsultantem przy bardziej wymagających operacjach. Z drugiej strony zdalne wypełnienie umowy kredytowej na kredyt konsumpcyjny czy inne drobne operacje finansowe można już bez problemu wykonać w domu, przez internet. A nawet bezpośrednio ze smartfona. Stąd też kioski biometryczne nie przykuły większej uwagi klientów banków.

Jeden z pionierów technologii biometrycznej w Polsce, Bank Polskiej Spółdzielczości, już się z niej wycofał. Okazała się nierentowna. Jako jeden z pierwszych zrezygnował z biometrii również Alior Bank, wycofując czytniki z placówek przejętych po BPH. Następnie z technologii biometrii zrezygnował Bank BPS, a czytniki zamontowane w bankomatach Planet Cash pozostają niewykorzystane. Kolejną komórką wycofującą się z dotykowej identyfikacji klientów było miasto Łomża, które popularyzowało ideę identyfikacji interesantów urzędów za pomocą dotyku. Do końca listopada 2017 z identyfikacji biometrycznej swoich klientów rezygnuje również Getin Bank na rzecz tradycyjnej identyfikacji za pomocą dowodów osobistych.

 

Identyfikacja biometryczna: dlaczego nie?

 

Jak dowodzą programy pilotażowe identyfikacji biometrycznej zastosowanej w dużych przedsięwzięciach, problemem staje się brak wspólnej bazy wzorców biometrycznych i podmiotu zarządzającego. Bez punktu odniesienia, banki wdrażające usługi biometryczne dysponują danymi wyłącznie w skali zarejestrowanych klientów, a próbki głosu czy zapis układu naczyń krwionośnych z palca przechowywane są lokalnie i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby jednego banku. Dlatego też rozwiązania biometryczne sprawdzają się wyłącznie na małej skali przedsięwzięć. Do tego kioski biometryczne wymagają stałej opieki i ciągłych inwestycji spowodowanych częstymi aktualizacjami względem zmieniających się potrzeb klientów. Nie wszystkie banki uznały więc to rozwiązanie za rentowne względem innowacyjnej pozycji w swojej ofercie.

 

W jakich dziedzinach gospodarczych biometria się sprawdziła?

Pozytywny oddźwięk na technologię identyfikacji biometrycznej znaleźć można pośród banków spółdzielczych, które z nich skorzystały. Na dzień dzisiejszy łącznie kilkadziesiąt podmiotów zainwestowało z powodzeniem w biometryczne kioski i bankomaty, w tym dwa największe banki spółdzielcze – Krakowski Bank Spółdzielczy oraz Podkarpacki Bank Spółdzielczy. Wśród mniejszych banków spółdzielczych w nową technologię identyfikacji klientów zainwestował Łącki Bank Spółdzielczy i Kaszubski Bank Spółdzielczy.

 

Biometria w gospodarce

 

Technologia Finger Vain zastosowana została na masową skalę w japońskich bankach, jako bezkonkurencyjne narzędzie do pomiaru czasu pracy i kontroli dostępu. Jest to jedno z bardziej użytecznych rozwiązań przeznaczonych do kontroli. Niepokojące? Może właśnie dlatego popularyzacja biometrii w codziennym użytkowaniu nadal budzi kontrowersje i niechęć przeciętnych użytkowników. W końcu jeśli nie chcemy być kontrolowani w każdej dziedzinie życia, wystarczy się przecież przedstawić. Czytaj też: Ile kosztuje wolność finansowa?


Zapisywanie danych

Proszę czekać. Dane są zapisywane

Proszę wypełnić brakujące dane

Proszę wypełnić brakujące pola przed wysłaniem zgłoszenia.

Zamknij [x]
Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]
Zostaw swój nr - oddzwonimy!
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na: Rozwiń >>
Wyrażam Akredo sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Poznańskiej 7/3 zgodę na:
przetwarzanie moich danych osobowych w celach sporządzenia informacji pożyczkowych,
przetwarzanie danych w celach przedstawienia ofert za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie w tym SMS,
przedstawienie oferty handlowej i marketingowej podmiotów trzecich.
Przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Akredo sp. z o. o. informuje, iż podanie danych jest dobrowolne jednakże ich niepodanie, jak również nie udzielenie powyższych zgód uniemożliwi skorzystanie z usług Akredo sp. z o. o.

 

2017.10.03 | Oceń artykuł
Wysyłanie danych

Proszę czekać. Dane są wysyłane

Dziękujemy za wysłanie swoich danych

Nasz konsultant zadzwoni do Ciebie w podanych godzinach

Zamknij [x]